spot_img
spot_img

Kereta EV buatan India dilancar

spot_img

NEW DELHI, 28 Sept — Tata Motors India hari ini melancarkan model elektrik hatchback Tiago yang popular dengan harga tetap bermula daripada 849,000 rupee (RM47,971), menjadikannya kenderaan elektrik paling mampu milik di negara itu.

Tata ialah satu-satunya pembuat kereta yang sedang membina EV di India dan Tiago EV dijangka meneruskannya dalam pasaran kereta elektrik negara itu, walaupun kebanyakan kejayaan itu disebabkan oleh subsidi kerajaan dan tarif tinggi yang menghalang import kenderaan negara luar.

EV Tiago jauh lebih murah daripada EV paling mampu milik India seterusnya — versi elektrik sedan kompak Tigor Tata yang bermula pada harga sekitar AS$14,940. China bagaimanapun mempunyai beberapa model EV yang bermula serendah 32,800 yuan (RM20,932).

- Advertisement -

Kos operasi EV Tiago dijangka kira-kira satu pertujuh daripada versi petrol.

Untuk perjalanan sejauh 1,000 kilometer, petrol Tiago memerlukan bahan api bernilai 7,500 rupee manakala kos pengecasan untuk model EV ialah 1,100 rupee, kata Shailesh Chandra, pengarah urusan Tata Motors Passenger Vehicles dan anak syarikat EVnya.

Versi termurah Tiago EV akan mempunyai jarak pemanduan sejauh 250 km dengan sekali cas manakala versi yang lebih mahal akan menawarkan jarak sejauh 315 km.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img