spot_img
spot_img

Saya telah dihukum oleh ‘mahkamah pandangan umum’

spot_img

SHAH ALAM, 23 Sept — Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berterima kasih kepada Mahkamah Tinggi kerana membebaskannya daripada 40 pertuduhan rasuah dalam perbicaraan sistem visa asingnya hari ini.

Ketika keluar dari bilik mahkamah, bekas menteri itu berkata keadilan telah ditegakkan walaupun dia telah pun dihukum terlebih dahulu di mata umum.

“Sejak hari pertama sehingga keputusan hari ini, saya tetap yakin bahawa undang-undang dan pelaksanaannya telah diteliti dengan teliti oleh hakim yang mulia.

- Advertisement -

“Saya telah dihina, dihina, digelar pelbagai nama malah telah dihukum terlebih dahulu oleh mahkamah pendapat umum, tetapi alhamdullilah, hari ini kita telah menyaksikan bahawa undang-undang telah ditegakkan demi keadilan dan saya bersyukur,” kata Ahli Parlimen Bagan Datok memberitahu pemberita selepas pembebasannya.

Ahmad Zahid menambah bahawa semua tuduhan itu adalah tidak berasas, dan beliau telah terselamat daripada ujian itu.

Beliau melahirkan rasa terima kasih kepada pasukan peguamnya Datuk Hisyam Teh Poh Teik, Hamidi Mohd Noh dan Datuk Ahmad Zaidi Zainal serta memuji tahap kerja mereka.

- Advertisement -

Beliau juga berterima kasih kepada mereka yang hadir untuk keputusan hari ini, termasuk timbalan presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hasan, setiausaha agung parti Datuk Seri Ahmad Maslan, dan pengarah komunikasi Barisan Nasional Datuk Seri Shamsul Anuar Nasarah.

Mahkamah Tinggi hari ini membenarkan Ahmad Zahid menerima pelepasan penuh selepas memutuskan bahawa pihak pendakwaan gagal membuktikan prima facie bahawa beliau menerima rasuah daripada Ultra Kirana Sdn Bhd, syarikat yang dianugerahkan kontrak kerajaan untuk sistem visa asing, di mana pada ketika itu Zahid adalah menteri dalam negeri.

Namun Ahmad Zahid masih dibicarakan untuk satu lagi kes rasuah di mana dia didakwa atas 47 pertuduhan pecah amanah jenayah, rasuah dan pengubahan wang haram membabitkan puluhan juta ringgit milik Yayasan Akalbudi, pertubuhan amal yang diasaskannya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img