spot_img
spot_img

Ireland Utara bakar wajah Ratu Elizabeth dan bendera Israel

spot_img

Api unggun besar yang memaparkan imej Ratu Elizabeth UK, serta bendera kebangsaan Israel, dibakar di Derry, Ireland Utara, pada 15 Ogos lepas.

Pembakaran itu mencetuskan kritikan daripada beberapa ahli politik termasuk Menteri Luar Negeri Ireland, Simon Coveney. Dia mengkritik pilihan paparan pada unggun api dengan posting di tweeternya, “sama ada pada bulan Julai atau Ogos, kebencian seperti ini begitu jauh dari masa depan yang sepatutnya kita cuba bina.”

Pemimpin SDLP Colum Eastwood juga tweet, “jika anda fikir laluan ke United Ireland membakar simbol budaya jiran anda, kita tidak berada di pihak yang sama.”

- Advertisement -

Rakaman yang disiarkan oleh Aodhan Roberts menunjukkan orang ramai bersorak ketika sebahagian daripada unggun api itu runtuh ketika ia terbakar di Dataran Meenan di bandar itu. Bendera Israel jelas kelihatan tersarung di bahagian bawah unggun api.

Unggun api secara tradisinya dinyalakan di kawasan nasionalis Derry pada 15 Ogos. Kebakaran itu diadakan pada ulang tahun Ogos untuk menandakan pengenalan tahanan tanpa perbicaraan semasa konflik Ireland Utara yang dikenali sebagai Troubles, dan bertepatan dengan Perayaan Assumption Katolik.

 

- Advertisement -

Kredit: Aodhan Roberts melalui Storyful

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img