spot_img
spot_img

JPM tidak mahu jawab kos PM ke Jepun ?

spot_img

KUALA LUMPUR, 4 Ogos — Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok hari ini mempersoalkan mengapa Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak menjawab di parlimen berapa banyak wang yang dibelanjakan semasa lawatan kerja rasmi enam hari beliau ke Jepun pada Mei.

Teresa bersoal adakah lawatan rasmi oleh Perdana Menteri kali ini adalah lebih tinggi daripada jumlah kos lawatan rasmi perdana menteri UMNO terdahulu, iaitu Datuk Seri Najib Razak.

Beliau berkata demikian selepas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Fungsi Khas) Datuk Abdul Latiff Ahmad gagal memberikan jawapan komprehensif kepadanya untuk pecahan kos terperinci lawatan tersebut semasa Waktu Soalan Parlimen hari ini.

- Advertisement -

Teressa mahu perdana menteri menyatakan bilangan pegawai kerajaan dan kakitangan swasta yang mengikutinya sepanjang perjalanan dan membentangkan pecahan kos perbelanjaan yang telah dibayar oleh kerajaan.

Bagaimanapun, Abdul Latiff mengelak permintaan Kok dan berkata bahawa lawatan perdana menteri ke Jepun dari 23 hingga 28 Mei adalah acara rasmi berprofil tinggi dan pasukan itu termasuk Duta Khas Perdana Menteri ke Asia Timur (Jepun, Korea Selatan, dan Taiwan), Datuk Seri Richard Riot Jaem.

Beliau menambah bahawa hasil terbesar lawatan antara kepimpinan tertinggi kedua-dua negara ini ialah persetujuan untuk membawa hubungan antara Jepun dan Malaysia daripada “Perkongsian Strategik” kepada “Perkongsian Strategik Komprehensif”.

- Advertisement -

Teressa kemudian menegaskan bahawa Abdul Latiff sama sekali tidak mengendahkan soalan yang diajukannya, iaitu “jumlah orang yang menyertai lawatan itu dan pecahan kos yang berkaitan”.

“Saya tidak faham mengapa PMO mengelak menjawab soalan saya berkaitan kos yang terlibat dalam perjalanan rasminya ke Jepun sedangkan soalan seperti itu telah diajukan kepada bekas perdana menteri.

Teressa berkata kerajaan mesti telus mengenai perbelanjaan kerajaan, termasuk kos perbelanjaan anggota Kabinet semasa lawatan rasmi ke luar negara.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img