spot_img
spot_img

Setiap orang boleh berjaya jika bekerja keras

spot_img

Jack Ma dibesarkan di Hangzhou, China di mana, selepas kolej, dia memohon kerja dan ditolak daripada 30 pekerjaan, sebelum menjadi guru Bahasa Inggeris. Kemudian, selepas dia diperkenalkan kepada internet dalam perjalanan ke Amerika Syarikat pada tahun 1995, dia terus mengasaskan syarikat gergasi global, e-dagang terbesar dari China; Alibaba tanpa kemahiran teknikal atau perniagaan, menurut Jack Ma. Hari ini, Ma bernilai $35 bilion dan syarikat yang diasaskannya mempunyai permodalan pasaran lebih $396 bilion.

“Saya fikir semua orang boleh berjaya jika anda benar-benar berusaha keras,” kata Ma pada persidangan Viva Tech di Paris pada bulan Mei.

Dia fikir begitu kerana dia menjalaninya. Ma memulakan Alibaba di apartmennya pada tahun 1999 tanpa wang dan pasukan kecil yang menggunakan status underdog mereka sebagai motivasi.

- Advertisement -

Jika Jack Ma dan pasukannya boleh berjaya, 80% orang di dunia, mereka boleh berjaya.

Jack Ma memulakan Kumpulan Alibaba pada tahun 1999 di apartmen sahaja. Pengasas itu berkata jika dia dan pasukannya boleh berjaya, begitu juga 80% orang di dunia.

Berikut ialah tiga kunci kejayaan Ma dalam perniagaan yang tidak memerlukan sebarang pengetahuan, wang atau kepakaran khusus.

- Advertisement -

Berfikir secara berbeza adalah kuasa anda

“Jika semua orang bersetuju, maka tidak ada peluang,” kata Jack Ma di Paris.

“Jika orang mengkritik anda, anda perlu berfikir. Dan saya menghabiskan sebahagian besar masa saya memikirkan masa depan, saya menghabiskan sebahagian besar masa mendengar aduan. Kerana orang seperti saya, kami tidak mempunyai wang, kami tidak mempunyai teknologi, kami tidak mempunyai hubungan (connection) yang kukuh, satu-satunya perkara yang kami bersaing dengan orang lain ialah bagaimana kami melihat masa depan.”

Melihat masa depan orang lain tidak dapat memberikan Ma kelebihan daya saing apabila dia memulakan Alibaba. Apabila dia mula diperkenalkan kepada internet semasa lawatan ke Seattle pada tahun 1995, dia mencari istilah “China.” “Tiada data mengenai China,” kata Ma kepada Charlie Rose pada 2015.

“Jadi saya bercakap dengan rakan saya: Mengapa saya tidak membuat sesuatu tentang China? Jadi kami membuat halaman kecil yang kelihatan sangat hodoh bernama China,” Jack Ma memberitahu Rose. Ia adalah asal untuk menubuhkan Alibaba, yang bermula sebagai “e-pasaran untuk maklumat,” kata Jack Ma.

“Jika saya percaya masa depan seperti ini dan orang-orang seperti itu, sudah tentu kita berbeza. Dan apabila kami percaya itu adalah masa depan, kami mula melakukannya.

Apabila orang lain percaya anda tidak mempunyai peluang. Apabila hanya sedikit orang yang percaya, anda percaya, anda buktikan, itulah peluang anda,” kata Ma di Paris.

Jadilah seperti Forrest Gump: Jangan pernah berputus asa

Jack Ma banyak ditolak dalam hidupnya.

“Saya gagal dalam ujian utama sekolah rendah dua kali dan saya gagal seperti tiga kali untuk sekolah menengah,” kata Ma kepada Rose. “Saya memohon untuk Harvard – 10 kali ditolak,” Jack Ma memberitahu Rose. Tetapi akhirnya, Jack Ma menghadiri dan menamatkan pengajian dari Institut Guru Hangzhou dengan jurusan pendidikan bahasa Inggeris.

Jack Ma juga ditolak untuk bekerja di Kentucky Fried Chicken (24 orang memohon dan semua kecuali Jack Ma mendapat pekerjaan itu), begitu juga kerja sebagai polis dan sebagai pelayan di sebuah hotel empat bintang di Hangzhou, juga Jack Ma ditolak (sepupunya mendapat pekerjaan itu).

Walaupun selepas melancarkan Alibaba, dia menghadapi penolakan. Pada tahun 2001, Ma cuba mengumpul $5 juta dalam pembiayaan daripada pelabur di Amerika Syarikat dan telah ditolak. Tetapi Jack Ma tidak berputus asa, dan pada tahun 2005 Yahoo membeli pegangan majoriti dalam Alibaba. Pada tahun 2014, Alibaba mengeluarkan IPO yang memecahkan rekod $25 bilion.

Kuncinya, kata Jack Ma, adalah jangan biarkan penolakan membuat anda kecewa terlalu lama.

“Sudah tentu, anda tidak gembira apabila orang berkata ‘tidak.’ Selamat tidur, bangun, cuba lagi,” kata Jack Ma di Paris.

Jack Ma memberitahu Charlie Rose bahawa dia mendapat inspirasi dari filem Forrest Gump : “Saya suka Forrest Gump,” kata Jack Ma. “Mudah – jangan pernah berputus asa.”

Gunakan kemahiran yang anda ada

“Saya tidak tahu apa-apa tentang teknologi, saya tidak tahu apa-apa tentang pemasaran, saya tidak tahu apa-apa tentang perkara [undang-undang],” kata Jack Ma di Paris. “Saya hanya tahu tentang orang.”

Luangkan masa untuk pelanggan anda, pada pekerja anda, pada pasukan anda. Jangan luangkan masa untuk pesaing atau pelabur anda.

Jadi Jack Ma fokus kepada perkara itu. Dia telah belajar bagaimana untuk memberi inspirasi dan memperkasakan orang dalam pekerjaan pertamanya, semasa dia seorang guru Bahasa Inggeris, dan dia menterjemahkannya ke dalam memberi inspirasi dan menggalakkan pasukannya.

Khususnya, Jack Ma menumpukan tenaganya kepada orang yang dia berkhidmat dan yang sedang membina syarikatnya, asas perniagaannya. Dia tidak terlalu bimbang untuk memastikan pelabur gembira, dengan menyatakan bahawa pelabur boleh berubah-ubah – “apabila anda menghadapi masalah, mereka berjalan dengan begitu pantas.”

“Menghabiskan masa untuk pelanggan anda. Luangkan masa untuk orang anda, pada pasukan anda sendiri, “kata Jack Ma. “Jangan luangkan masa untuk pelabur anda. Jangan luangkan masa untuk pesaing anda. Bila tengok orang, nak layan. Apabila anda melihat orang yang anda bekerjasama, jika mereka gembira, anda akan menang. Itulah yang sangat mudah.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img