spot_img
spot_img

Dalam diam kenderaan elektrik Korea pintas Tesla

spot_img

NEW YORK: Berita mengejutkan buat Elon Musk, perkara paling hangat dalam industri auto — kenderaan elektrik — kini di dahului oleh Hyundai Motor Co.

Awal tahun ini, pembuat kereta Korea Selatan Hyundai Motor Co. dan Kia Corp. melancarkan dua kereta berkuasa bateri baharu — Hyundai Ioniq 5 dan adiknya, Kia EV6 — yang segera merangkul carta jualan, melepasi Nissan LEAF, Chevrolet Bolt dan setiap kenderaan elektrik lain di pasaran yang bukan dibuat oleh Tesla.

Di AS tahun ini hingga Mei, Hyundai dan Kia menjual 21,467 daripada kedua-dua jentera ini, mengatasi Ford Mustang Mach-E , yang telah dibeli oleh 15,718 orang.

- Advertisement -

Hyundai dan Kia menguasai pasaran kenderaan elektrik di sana sehingga dikhabarkan tiada stok di pusat jualan yang berhampiran.

Tesla masih menjual lebih banyak kereta elektrik, tetapi syarikat itu mengambil masa sedekad untuk menghantar seberapa banyak kenderaan elektrik seperti yang telah diuruskan oleh Hyundai dan Kia dalam beberapa bulan yang singkat. Malah Elon Musk juga kagum.

Memang, Hyundai bukan syarikat perintis dalam sektor ini. Reka bentuk mereka pun mula mendapat perhatian kira-kira enam tahun lalu, menurut Steve Kosowski, pengurus strategi jarak jauh di Kia America.

- Advertisement -

(Kia EV6 – pandangan belakang)

Pada masa itu, Chevrolet Bolt baru sahaja memasuki pasaran dan Kia menganggap sebuah kereta yang serupa dari segi saiz dan skop.

Akhirnya, Kosowski dan syarikat Kia menyalakan sesuatu yang jauh lebih besar, lebih sporty dan lebih mewah — pada harga yang lebih tinggi sedikit.

Kia berjaya membuat kehadirannya dihormati di AS.

Masa yang sesuai. Penggunaan EV semakin meningkat di AS, hasil daripada lonjakan dalam kedua-dua kebimbangan pencemaran alam dan harga petrol. Walaupun ada pilihan untuk memilih kenderaan berkuasa bateri, tetapi masih tidak banyak untuk dipilih.

Daripada 30 atau lebih model yang dijual di pasaran AS, hanya segelintir yang boleh dimiliki dengan harga kurang daripada AS$45,000 dan kebanyakannya adalah kereta yang agak kecil, seperti LEAF.

(Nissan LEAF)

Ioniq 5 dan EV6 kedua-duanya menawarkan ruang kargo SUV kecil, saiz dan bentuk kenderaan yang telah banyak dibeli di AS sejak akhir-akhir ini.

Kedua-dua kereta menunggang pada platform modular yang sama, menggabungkan motor dan bateri yang sama dan memaparkan spesifikasi kelajuan yang sama..

Kereta-kereta ini datang dengan harga yang sesuai dan saiz yang sesuai untuk ramai pembeli.

Setakat ini, kira-kira tiga daripada empat pembeli EV6 sebelum ini memandu kereta dari jenama lain, menurut Kia, dan hanya satu daripada 10 sebelum ini memiliki kenderaan plug-in (kenderaan elektrik).

Senarai menunggu semasa untuk EV6 adalah kira-kira enam bulan dan purata harga transaksi adalah beberapa ribu dolar di atas kertas, menurut Bloomberg Intelligence, yang mencadangkan kebanyakan pembeli sanggup membayar harga premium.

(Kia EV6 wajah hadapan)

“Pengedar kami melaporkan bahawa kereta ini dijual dalam beberapa jam sahaja,” kata Eric Watson, naib presiden jualan di Kia America Inc.

Kenderaan elektrik baharu Hyundai dipilih pembeli kerana, sebahagiannya sudah letih menunggu pesanan Tesla, memandangkan sedan dan SUV Tesla popular di luar AS juga.

Selain itu, pemilik Hyundai berpegang pada apa yang mereka tahu – mereka percaya dengan Hyundai atau Kia, kira-kira 60% kekal dengan jenama itu, menurut Edmunds.

Hyundai merancang untuk melancarkan kereta berkuasa bateri baharu setiap tahun sepanjang dekad ini dan membelanjakan AS$16.5 bilion untuk meningkatkan pengeluaran EV di Korea Selatan.

Menjelang 2030, pembuat kereta itu mahu menguasai 12% daripada pasaran EV global, kira-kira 3.2 juta kereta dan trak..

“Toyota dan Subaru perlu melihat sama ada mereka mampu menguasai pasaran ini,” kata penganalisis automotif.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img