spot_img
spot_img

Farm Fresh, kisah kejayaan usahawan tempatan bersama kerajaan

spot_img

Farm Fresh ialah jenama susu di kenali di Malaysia. Senang didapati di kedai serbaneka seperti 7-Eleven dan semua pasaraya serta kedai runcit.

Loi Tuan Ee merupakan pengasas jenama ini.

Loi Tuan Ee berumur 42 tahun dan bekerja di sebuah syarikat pembungkusan selama 20 tahun. Dengan kedudukan yang tinggi dan pendapatan yang besar, Loi nampaknya ditetapkan sepanjang hayatnya.

- Advertisement -

Tetapi pada tahun 2005, dia berhenti kerja.

(Loi Tuan Ee)

- Advertisement -

Tidak menghairankan bahawa keluarga dan rakannya agak menentang tentang langkah itu. Lagipun, dia menjana pendapatan sekitar RM500K setahun di syarikat yang dia sedang bekerja.

Jadi, dengan sedikit wang dalam tangan, dia memutuskan untuk memulakan usaha dalam sektor pertanian, yang dia rasakan sebagai industri yang lebih mampan.

Sebagai seorang “budak kampung” dari Perak, Loi telah membesar dengan bidang pertanian di mana ibu bapanya adalah penoreh getah dan menanam ubi kayu.

Dia mengambil risiko dari bekerja berpendapatan tinggi kepada sesuatu perniagaan yang tidak dapat dipastikan kejayaannya. Namun dia berazam untuk menjayakan misi perniagaan makanannya itu.

Tetapi Loi tidak segera memulakan dengan tenusu. Pada mulanya, dia pergi untuk perkara-perkara seperti kambing, buah naga, dan ikan Arwana. Ia adalah lebih banyak produk khusus, jadi skalabiliti adalah rendah. Lama-kelamaan beliau sedar akan potensi besar di sektor susu.

Kebetulan ada sebidang tanah seluas 500 ekar yang tersedia di seberang ladangnya. Jadi, Loi mengambil risiko dan menukar kambing dan ikannya untuk 60 ekor lembu Holstein, yang diimport terus dari Australia.

Ternakan lembu melalui pengalaman Loi, bukanlah haiwan yang mudah, terutamanya jika ia diimport dari Australia. Sudah tentu, iklim tropika Malaysia berbeza, terdapat parasit darah yang perlu dijaga pada ternakan itu.

Logistik juga merupakan perkara yang sukar, kerana pada masa itu ia tidak tahu kos efektif dari segi kewangan untuk membeli trak beku, kerana syarikatnya perlu menghantar susu dari Johor ke tempat seperti Lembah Klang. Pendekkan cerita, Loi dapat mencari penyelesaian, dan Farm Fresh berjaya  memasuki pasar raya.

Bercakap mengenainya, Farm Fresh mungkin mudah didapati di pasar raya sekarang, tetapi itu tidak selalu berlaku. Pada mulanya, Loi berkata syarikat itu hanya mempunyai bahagian rak yang kecil berbanding jenama lain dan pelanggan sukar melihat jenamanya.

Tambahan pula, disebabkan pelaburan peralatan yang rendah, jangka hayat susu itu lebih pendek daripada pesaingnya. (Jika anda perasan susu Farm Fresh dulu lebih pendek tempoh hayat berbanding sekarang… tetapi dulu lebih fresh)

Penyelesaian Loi ialah menghabiskan banyak masa di bahagian jualan bersama rakan lamanya yang bertukar menjadi rakan kongsi perniagaan, iaitu Azmi Zainal.

“Sehingga hari ini, jika saya pergi ke bahagian pemasaran, saya akan bertemu pelanggan jika mereka tidak mengambil Farm Fresh, dan saya akan berkata ‘Makcik, kenapa tidak mencuba ini?'”

Sepanjang masanya bekerja di pemasaran, dia mendapati bahawa pengulangan pembelian pelanggan Farm Fresh adalah baik. Jadi, langkah seterusnya ialah meningkatkan skala jualan produk.

Bersama Azmi, Loi berjaya membawa masuk pelabur institusi—Khazanah Nasional, cabang pelaburan strategik kerajaan.

(Azmi Zainal)

Menurut Loi, kerajaan sebenarnya mempromosikan pertanian sebagai perniagaan. Jadi, dengan penglibatan Khazanah, Farm Fresh terus berkembang.

Farm Fresh membuat penampilan sulungnya di pasaran Bursa utama awal tahun ini pada bulan Mac, dengan harga tawaran awam permulaan RM1.35. Dengan modal saham terbitan yang diperbesarkan sebanyak 1.86 bilion, ini bermakna permodalan pasaran IPO Farm Fresh adalah kira-kira RM2.5 bilion pada masa itu.

Sehingga hari ini, kekayaan terkumpul Loi Tuan Ee dan dua adik-beradiknya telah membolehkan mereka membuat penampilan sulung dalam senarai 50 Terkaya 2022 Forbes Malaysia baru-baru ini, dan mereka menduduki tempat ke-43.

Selepas lebih sedekad dalam industri, Farm Fresh telah mengembangkan 60 ekor lembunya menjadi kira-kira 6,000, menurut catatan Facebook pada September 2021 oleh jenama itu.

Tetapi mengikut arah aliran pasaran, Farm Fresh juga telah melangkaui produk tenusu untuk menawarkan susu berasaskan tumbuhan seperti susu soya, susu oat dan susu badam.

Baru-baru ini, Farm Fresh juga telah membuka ladang Selangor untuk lawatan. Pengunjung boleh menjamu selera di The Acre by Farm Fresh, yang menyajikan gabungan Itali dan Malaya. Terdapat juga Cream Hauz, yang menyediakan hidangan lembut yang diperbuat daripada susu Farm Fresh.

Sesuatu yang boleh dibanggakan buat produk tempatan dan kejayaan pihak kerajaan mengenal pasti perniagaan yang berdaya saing. Ia harus diperbanyakkan. Tahniah dan selamat maju jaya Farm Fresh !

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img