spot_img
spot_img

Subsidi bersasar akan dipercepatkan

spot_img

Menteri Ekonomi Mustapa Mohamed baru-baru ini berkata dalam temu bual dengan Bloomberg bahawa kerajaan Malaysia telah mula merangka untuk menggantikan skim subsidi bahan api secara menyeluruh yang digunakan kini kepada pendekatan yang lebih bersasar. Ini berikutan peningkatan perbelanjaan kerajaan untuk menangani kos subsidi bahan api yang sangat mahal dan menyebabkan kesan ke atas perbelanjaan yang lain untuk rakyat.

“Sasarannya adalah untuk memastikan mereka yang memerlukan subsidi, akan mendapat subsidi. Lebih cepat ia dilakukan, sudah tentu ia akan mengurangkan tekanan ke atas bajet kerajaan,” kata Mustapa dalam temu bual itu. Subsidi disasarkan juga akan dikenakan kepada keperluan bukan kenderaan seperti minyak masak, kata laporan itu.

Jumaat lepas (3 Jun), kementerian kewangan dalam kenyataan pra-belanjawan berkata bahawa perbelanjaan kerajaan dijangka meningkat dengan ketara sebanyak kira-kira RM30 bilion berikutan subsidi yang tidak dijangka untuk bahan api, minyak masak, ayam dan telur serta bantuan banjir. Baru-baru ini, pada 6 Jun, perdana menteri Ismail Sabri Yaakob berkata jumlah bil subsidi tahun ini boleh melebihi RM71 bilion.

- Advertisement -

Mengenai berapa banyak kerajaan bercadang untuk memberi subsidi bahan api, sebelum ini dilaporkan bahawa jumlah bil dijangka mencecah RM28 bilion untuk keseluruhan 2022, lebih dua kali ganda daripada RM11 bilion yang dicatatkan pada 2021. Mengikut harga bahan api terkini kemas kini yang dikeluarkan pada hari Rabu lepas, petrol RON 95 dan Euro 5 B10 kekal dihadkan pada harga siling masing-masing RM2.05 dan RM2.15 seliter, manakala petrol RON 97 mencapai rekod tertinggi baharu RM4.72 seliter.

Komen Mustapa kepada Bloomberg mengesahkan apa yang beliau katakan pada April tahun ini, walaupun masih tiada petunjuk bila skim subsidi bersasar akan dilaksanakan atau bagaimana ia akan dilakukan.

Sebelum ini, menteri perdagangan antarabangsa dan industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali pernah berkata, “mereka yang mempunyai BMW tidak boleh menerima subsidi yang sama seperti mereka yang mempunyai Kancil.”

- Advertisement -

Apa pandangan anda ?

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img