spot_img
spot_img

Bank-bank barat rugi berbilion apabila keluar dari Rusia

spot_img

Bank-bank Barat yang beroperasi di Rusia bersedia untuk kehilangan sejumlah besar wang apabila mereka keluar dari negara itu.

Sumber melaporkan bahawa bank-bank itu memperuntukkan lebih daripada $10 bilion secara keseluruhan untuk menampung kerugian.

Hampir 40,000 kakitangan juga dijangka keluar dari negara itu.

- Advertisement -

Menurut beberapa faktor dan laporan dari The Financial Times (FT), bank yang merancang untuk menutup operasi mereka di Rusia, yang secara kolektifnya mempunyai kekayaan $86 bilion di Rusia, akan kehilangan lebih daripada $10 bilion kerugian yang dijangkakan.

Ini berlaku di tengah-tengah sekatan antarabangsa yang memaksa perniagaan dan bank untuk menghentikan operasi di Rusia kerana pencerobohannya ke atas Ukraine.

Bank-bank yang masih beroperasi di Rusia termasuk pemberi pinjaman Itali, UniCredit, yang mengetepikan $1.3 bilion (€1.3 bilion) kerana ia boleh menghadapi kerugian $5.5 bilion (€5.3 bilion). FT melaporkan bahawa UniCredit telah menjalankan perniagaan selama 17 tahun dan mempunyai 4,000 pekerja dan 2 juta pelanggan Rusia.

- Advertisement -

Dua bank Perancis, Société Générale dan Crédit Agricole, masing-masing telah memperuntukkan $591 juta (€561 juta) dan $410 juta (€389 juta). Société Générale mengumumkan bulan lepas penjualan keseluruhan pegangannya dalam Rosbank kepada sebuah syarikat pelaburan yang diasaskan oleh Vladimir Potanin.

Raiffeisen, sebuah bank Austria, melaporkan mempunyai 4.2 juta pelanggan dan 9,400 kakitangan di Rusia. Akhbar itu melaporkan bank itu bakal kehilangan $24 juta (€22.9 juta).

Credit Suisse, yang disaman oleh firma undang-undang AS berhubung tuntutan berkaitan oligarki Rusia, berkata ia kerugian $211 juta kerana pencerobohan itu, manakala bank pemberi pinjaman UBS berkata ia telah mengurangkan satu pertiga pendedahan risikonya kepada $400 juta .

Pemberi pinjaman AS Citigroup mungkin menghadapi kerugian terbesar semua bank kerana ia mendedahkan pendedahan langsung terbesar kepada Rusia dengan potensi kerugian sehingga £3 bilion, lapor FT. Bagaimanapun, pemberi pinjaman mengetepikan $1 bilion bulan lepas.

JPMorgan berkata ia telah memperuntukkan kira-kira $300 juta untuk menampung potensi kerugian, tetapi Ketua Pegawai Eksekutif Jamie Dimon memberi amaran ia boleh kehilangan sehingga $1 bilion.

Goldman Sachs berkata ia mengalami kerugian bersih kira-kira $300 juta atas pelaburan yang berkaitan dengan Rusia dan Ukraine. Kedua-dua bank mengumumkan pada awal Mac bahawa mereka akan menghentikan perniagaan di Rusia.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img