spot_img
spot_img

Bufet Ramadhan jangan sampai leka dan membazir

spot_img

KUALA LUMPUR, 24 April — Presiden Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak Datuk Seri Mohd Annuar Zaini menganggap buffet iftar sebagai tidak mengikut ajaran Islam.

Mohd Annuar memberitahu portal berita The Vibes bahawa pelanggan bufet cenderung boros dan sering melakukan pembaziran, yang bertentangan dengan ajaran dan semangat bulan suci Ramadan yang bertujuan untuk memupuk disiplin dan kesederhanaan.

“Pengendali bufet mengheret orang untuk kekal dengan hiburan dan muzik. Mereka akan duduk dan makan dengan lebih lama dan banyak daripada menggalakkan mereka ke masjid.

- Advertisement -

“Apabila mereka mula membawa kanak-kanak [ke bufet], mereka mengajar nilai dan budaya yang salah kepada anak-anak kecil ini,” katanya dalam laporan berita yang disiarkan hari ini.

Kritikan itu ditujukan kepada pihak katering yang menawarkan bufet untuk berbuka puasa, biasanya dengan bayaran beberapa ratus ringgit. Bayaran ini selalunya termasuk caj untuk hiburan.

Mohd Annuar menyifatkan caj bufet itu terlalu tinggi dan percaya pemilik restoran dan hotel mengambil kesempatan daripada nafsu yang datang selepas seharian berpuasa.

- Advertisement -

Beliau mencadangkan lebih ramai cendekiawan Islam mengecam dan tidak menggalakkan umat Islam daripada menikmati bufet Ramadan, lapor The Vibes.

Rakyat Malaysia dikatakan membazir makanan lebih-lebih lagi di musim perayaan biasanya menyaksikan peningkatan besar dalam sisa makanan yang dibuang.

Dalam laporan 2016 yang diterbitkan oleh Perbadanan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam, 200,000 tan makanan terus masuk ke dalam tong sampah setiap bulan puasa.

Portal berita itu turut memetik laporan WWF-Malaysia 2019 yang menunjukkan 16,668 tan makanan di seluruh negara dibazirkan setiap hari pada tahun sebelumnya, dan mencadangkan jumlah ini boleh digunakan untuk memberi makan kepada 12 juta orang.

Menurut laporan itu, WWF-Malaysia berkata angka itu biasanya melonjak antara 15 dan 20 peratus semasa musim perayaan.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Datuk Hakimah Mohd Yusoff turut menasihatkan umat Islam supaya makan secara sederhana bagi mengekalkan kesihatan.

Bagaimanapun, dia tidak bersetuju dengan seruan untuk mengharamkan bufet Ramadan.

“Kewujudan bufet Ramadan juga telah membantu meningkatkan ekonomi negara serta memberi peluang kepada masyarakat Islam untuk berbuka puasa di lokasi [yang menyajikan makanan] yang menepati citarasa mereka,” katanya kepada The Vibes.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img