spot_img
spot_img

Golongan kaya dan gila jenama mewah di Vietnam meningkat

spot_img

HANOI : Vietnam mempunyai potensi besar untuk menjadi pasaran yang sangat menguntungkan dalam masa terdekat, menurut Jing Daily, berita digital yang terkenal mengenai kemewahan di China.

Jing Daily berkata prospek cerah bagi pasaran mewah Vietnam boleh dikaitkan dengan peningkatan pendapatan rakyatnya sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerana pengguna berpendapatan tinggi adalah tulang belakang penggunaan mewah.

Antara tahun 2002 dan 2020, KDNK per kapita Vietnam meningkat 2.7 kali ganda, mencecah hampir AS$2,800. Laporan 2016 yang disediakan oleh Bank Dunia juga telah menekankan bahawa negara itu boleh mencapai status berpendapatan pertengahan atas menjelang 2035, dengan pendapatan per kapita melebihi $7,000.

- Advertisement -

Penduduk kelas pertengahan Vietnam juga telah berkembang secara besar-besaran, dijangka meningkat kepada 95 juta menjelang 2030, menurut ramalan oleh Nielsen.

Sementara itu, bilangan Berpendapat Tinggi, (Not Rich Yet Individuals), dan sangat kaya juga semakin meningkat. Bilangan orang yang mempunyai nilai bersih $1-30 juta akan melonjak sebanyak 32 peratus kepada lebih 25,800 menjelang 2025.

Di samping itu, jenama mewah terus yakin dengan Vietnam kerana barangan mereka semakin mendapat permintaan tinggi di negara itu. Lebih-lebih lagi apabila rakyat Vietnam tidak boleh pergi ke Singapura atau China untuk membeli-belah barangan mewah.

- Advertisement -

Selera untuk barangan mewah lebih ketara berbanding sebelum ini terutamanya di Hanoi dan Ho Chi Minh City.

Faktor ketara sektor mewah Vietnam melonjak adalah kerana manfaat perjanjian perdagangan EU-Vietnam dan perjanjian perlindungan pelaburan pada 2019 yang menghapuskan 99 peratus daripada semua tarif dan menurunkan banyak halangan kawal selia.

Dengan kemewahan menjadi lebih mampu milik, pengguna boleh mendapatkan produk mewah ini dengan lebih mudah.

Porsche telah merasmikan Porsche Studio di Hanoi, ruang runcit keduanya di Asia Tenggara. Menurut Arthur Willmann, ketua pegawai eksekutif Porsche Asia Pasifik, Vietnam telah menjadi salah satu pasaran Porsche yang paling pesat berkembang.

Pada masa yang sama, DAFC, yang mengendalikan lebih 60 jenama mewah, termasuk Cartier dan Rolex, mengumumkan jualannya di Vietnam meningkat sebanyak 35 peratus pada 2020.

Begitu juga, Bvlgari memutuskan untuk kembali ke pasaran pada Mac 2021 dengan perasmian kedai fizikal pertamanya di Ho Chi Minh City.

Menurut data statistik, hasil daripada pasaran barangan mewah peribadi Vietnam mencecah $976 juta pada 2021 dan dijangka meningkat sebanyak 6.67 peratus setiap tahun pada 2021-2025.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img