spot_img
spot_img

Royalti filem sedang diuruskan dan dikaji demi industri seni tanahair

spot_img

KUALA LUMPUR : Isu royalti filem sedang diuruskan oleh Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM), kata Menterinya Tan Sri Annuar Musa.

Beliau berkata antara tindakan yang telah diambil termasuk mengadakan perbincangan dengan Radio Televisyen Malaysia (RTM) berhubung karya yang disimpan, tetapi tidak menghasilkan sumber kewangan.

“Pencipta karya itu tidak mendapat royalti kerana sebahagian haknya telah dijual dan sebagainya.

- Advertisement -

“Buat masa ini, saya sedang melibatkan diri dengan banyak pihak yang terlibat, seperti artis dan pelakon, mereka yang menulis skrip, penerbit dan lain-lain, mereka ada banyak perkara nak sampaikan (kepada saya),” katanya ketika sidang media 31st Malaysian Festival Filem (FFM 31) di sini pada Rabu (1 Dis).

Annuar berkata beliau akan terus mengadakan perbincangan dengan semua pihak berkepentingan bagi memahami kehendak dan keperluan mereka, termasuk membawa pembaharuan yang telah lama tertunggak kepada Akta Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia 1981 (Akta FINAS) (Akta 244).

Annuar berkata terdapat banyak pandangan berbeza dikemukakan pihak berkepentingan terhadapnya, termasuk mengenai sama ada mahu menggabungkan atau memisahkan industri filem dan muzik.

- Advertisement -

“Tetapi tidak mengapa, yang penting saya akan mendengar pendapat mereka dan terlibat dengan mereka, kemudian kita akan memutuskan bagaimana untuk mengharmonikan keadaan, kerana yang penting ialah industri ini perlu berkembang,” katanya.

Sementara itu, Annuar berkata beliau sedia mendengar cadangan penubuhan perkampungan perfileman yang serba lengkap bagi membantu syarikat produksi tempatan.

“Saya terbuka, yang penting kalau kita kata kerajaan anggap ini sebagai industri, maknanya kita kena mudahkan (industri),” katanya.

Turut hadir pada sidang media itu ialah Pengerusi Finas Zakaria Abdul Hamid, Ketua Pegawai Eksekutif Finas Prof Dr Md Nasir Ibrahim dan Presiden Persatuan Wartawan dan Penulis Hiburan Malaysia (WHAM) Datuk Tengku Khalidah Tengku Bidin.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img