spot_img
spot_img

Sektor penerbangan bakal terkesan lagi – Omicron Covid19

spot_img

SYDNEY : Syarikat penerbangan bersiap sedia untuk menghadapi cabaran baru turun naik perniagaan disebabkan oleh varian Omicron bagi Covid-19 yang boleh menyebabkan mereka terpaksa mengubah jadual dan destinasi dalam masa yang singkat dan akan lebih bergantung pada pasaran domestik, kata penganalisis.

Ramai pelancong telah menempah perjalanan untuk perayaan Krismas, musim sibuk bagi syarikat penerbangan, tetapi terdapat kebimbangan industri yang semakin meningkat mengenai jadual dalam tempahan masa hadapan dan tergendalanya pemulihan sektor penerbangan.

Fitch Ratings berkata ia telah menurunkan ramalan trafik penumpang globalnya untuk 2021 dan 2022, dengan kemunculan varian baharu seperti Omicron menyerlahkan kemungkinan keadaan akan kekal tidak menentu bagi syarikat penerbangan.

- Advertisement -

“Rasanya seperti kita akan kembali seperti tahun lalu dan itu bukanlah suatu prospek yang bagus untuk industri,” kata Deidre Fulton, rakan kongsi di perundingan MIDAS Aviation, pada webinar industri pada hari Rabu lalu.

Kesan Omicron akan berbeza-beza mengikut negara dan wilayah disebabkan oleh cara operasi kepelbagaian syarikat penerbangan global serta model perniagaan mereka.

Syarikat penerbangan dari negara Teluk (Arab) bertindak pantas untuk melindungi hab mereka dengan menyekat perjalanan penumpang dari selatan Afrika, bimbang penyebaran varian baharu itu akan mencetuskan sekatan yang mungkin akan berpanjangan.

- Advertisement -

Syarikat penerbangan di negara yang mempunyai pasaran domestik yang besar dan kukuh seperti Amerika Syarikat, China dan Rusia lebih terlindung daripada sifat perjalanan antarabangsa yang lebih tidak menentu.

Analisis oleh UBS menunjukkan pembawa A.S. masih belum mengubah kapasiti jadual penerbangan mereka, yang berjalan pada 87% daripada paras 2019 pada bulan Disember dan dijangka mencapai 92% daripada kapasiti pra-Covid pada bulan Januari.

United Airlines melancarkan laluan Newark-Cape Town pada hari Rabu lalu walaupun larangan AS terhadap bukan warganegara masuk dari Afrika Selatan dan Delta Air Lines berkata tempahan sepanjang tempoh Krismas adalah kukuh.

“Pada tahun lalu, setiap varian baharu telah membawa penurunan dalam tempahan, tetapi kemudian meningkat apabila lonjakan itu hilang. Kami menjangkakan corak yang sama akan berlaku, “kata Helane Becker, penganalisis di Cowen and Co.

Laman web tempahan perjalanan, Kayak berkata carian perjalanan antarabangsa dari Amerika Syarikat turun hanya 5% pada hari Ahad lepas – sangat berbeza dengan penurunan 26% dalam carian dari Britain, yang telah mengetatkan keperluan ujian untuk ketibaan.

Syarikat penerbangan utama Eropah jauh lebih bergantung pada perjalanan antarabangsa berbanding syarikat penerbangan A.S. , meletakkan mereka lebih berisiko terkena akibat daripada varian Omicron.

Di Asia, negara seperti Australia, Jepun, Singapura dan Thailand hanya mula menarik balik sekatan sempadan secara berhati-hati dalam beberapa minggu kebelakangan ini dan bilangan penumpang kekal pada pecahan tahap pra-pandemik sebelum varian Omicron ditemui.

John Grant, ketua penganalisis di firma data perjalanan OAG, berkata langkah Jepun dan Australia untuk menangguhkan kemasukan ke beberapa warga asing disebabkan Omicron adalah “sedih dan mengecewakan” tetapi kesan ke atas perjalanan adalah “agak tidak begitu ketara”.

Syarikat penerbangan di seluruh dunia kini lebih berpengalaman untuk menyesuaikan jadual dan destinasi mereka semasa wabak dan ini dijangka berterusan, katanya.

Sumber : reuters

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img