spot_img
spot_img

TikTok lebih popular berbanding Instagram di AS

spot_img

Adakah TikTok lebih popular berbanding Instagram sekarang ? kajian dibuat terhadap generasi muda; Generasi Z. Generasi ini adalah target pasaran oleh semua platform, generasi muda ini jelas menunjukkan mereka memilih platform sosial dari China ini. Tetapi apakah sebab di sebalik populariti Tik Tok ini?

Dalam kajian itu, penyelidik Forrester menjalankan tinjauan terhadap 4,602 peserta di AS, berumur 12 hingga 17 tahun, antara Ogos hingga September 2021. Kajian itu menganalisis penggunaan mingguan tiga rangkaian media sosial — TikTok , Snapchat dan Instagram — di kalangan belia Gen Z.

Selepas dua tahun kejayaan yang luar biasa, tidak hairanlah TikTok mendominasi ranking. Rangkaian media sosial yang berasal China itu digunakan oleh 63% daripada 12 hingga 17 tahun umur pengguna  di Amerika Syarikat. Malah ia telah berjaya memperoleh 13 mata peratusan dalam satu tahun (50% daripada kanak-kanak berumur 12 hingga 17 tahun menggunakan TikTok pada 2020).

- Advertisement -

Untuk Instagram, hasilnya tidak begitu positif. Rangkaian sosial kumpulan Meta (dulu dikenali Facebook) telah kehilangan empat mata dalam satu tahun, daripada 61% pada 2020 kepada 57% pada masa ini. Penggunaan Snapchat kekal statik, pada 54%.

Apakah yang digemari oleh generasi muda ini tentang TikTok?

Walaupun TikTok telah melihat popularitinya berkembang dalam kalangan pengguna yang lebih muda di Amerika Syarikat, kajian Forrester menyelidiki lebih mendalam di atas sebab kejayaan ini: “kami meminta ibu bapa untuk mengadakan perbincangan dengan anak mereka yang berumur 12 tahun hingga 17 tahun tentang apakah minat mereka pada TikTok, khususnya, dan mengapa mereka pilih TikTok berbanding media sosial lain,” jelas kajian itu.

- Advertisement -

Pengguna yang lebih muda ini mengatakan bahawa mereka lebih menyukai TikTok daripada platform lain kerana sifatnya yang menyeronokkan dan lucu.

Walaupun nilai hiburan ini disebut sebagai salah satu daripada tiga kategori utama alasan yang diberikan oleh kanak-kanak berumur 12 hingga 17 tahun, format platform juga diserlahkan. Dengan video pendek dan banyak ciri-ciri menarik dimasukkan yang membuatkan mereka sentiasa ‘melekat’, yang paling muda menggunakan TikTok sebagai cara untuk meluangkan masa.

Peserta juga menekankan sudut “positif TikTok” dan bagaimana platform itu membolehkan mereka meluahkan perasaan mereka secara bebas. Ada juga yang menyatakan bahawa mereka boleh menjadi terkenal, jika video mereka tular di platform itu.

Namun, medium YouTube juga masih tinggi.

Walaupun TikTok telah mengatasi Instagram, platform media sosial dari China itu bukanlah rangkaian sosial pilihan untuk Generasi Z untuk merentasi semua platform (cross sharing). YouTube kekal sebagai platform yang paling banyak ditonton setiap minggu, kajian Forrester mendapati, dengan 72% kanak-kanak berumur 12 hingga 17 tahun mengatakan mereka menggunakan platform penstriman video itu setiap minggu — itu tiga mata lebih tinggi daripada tahun 2020.

Tetapi sementara TikTok mungkin menjadi kegemaran ramai di kalangan pengguna yang lebih muda, rangkaian media sosial adalah yang paling kurang popular di kalangan ibu bapa, menurut satu lagi kajian oleh Kaspersky.

Sabrina Alili 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img