spot_img
spot_img

Jawatankuasa Dasar Keselamatan Makanan peringkat negeri ditubuh

spot_img

PUTRAJAYA (15 Nov): Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) berkata Jawatankuasa Dasar Keselamatan Makanan peringkat negeri telah ditubuhkan dalam usaha memperkukuh keselamatan makanan negara.

MAFI berkata, penubuhan jawatankuasa itu dipersetujui dalam mesyuarat bersama exco pertanian negeri-negeri No. 1/2021, yang diadakan secara maya dan dipengerusikan oleh Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Seri Dr Ronald Kiandee, pada Isnin (Nov. 15).

Ia berkata usaha kerjasama dengan kerajaan negeri akan memperkukuh sektor pertanian negara melalui peningkatan produktiviti, pengukuhan sistem dan perkhidmatan sokongan serta pengurusan sumber yang mampan.

- Advertisement -

Jawatankuasa-jawatankuasa itu akan dipengerusikan oleh menteri besar, ketua menteri atau exco yang bertanggungjawab dalam bidang pertanian, dan diuruskan oleh Unit Perancang Ekonomi Negeri, dan keahlian mereka juga dicadangkan melibatkan exco yang menjaga kesihatan, kesejahteraan atau kos sara hidup dan alam sekitar. portfolio selain pertanian.

“Jawatankuasa ini memperkukuh sinergi dalam meningkatkan daya tahan sistem makanan negara ke arah memastikan kesinambungan bekalan makanan yang mencukupi, selamat, berkhasiat dan mampu milik kepada rakyat,” kata MAFI dalam satu kenyataan pada Isnin semalam.

Ia juga berkata bahawa penubuhan jawatankuasa itu akan menjadi pemangkin kepada pengurusan sumber yang lebih cekap dan mampan, serta menjadi pelengkap kepada tadbir urus Agenda Keselamatan Makanan Negara yang sedia ada.

- Advertisement -

Mereka juga akan menggalakkan pelaburan dan penglibatan sektor swasta untuk meningkatkan keselamatan makanan, memacu pertumbuhan ekonomi dan meningkatkan kesejahteraan rakyat, selaras dengan Dasar Agromakanan Negara 2021-2030 dan Pelan Tindakan Dasar Keselamatan Makanan Negara, katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img