spot_img
spot_img

Digital Nasional Berhad dapat kemudahan modal RM400juta

spot_img

KUALA LUMPUR (12 Nov): Digital Nasional Berhad (DNB) telah memperoleh pakej pembiayaan modal kerja sehingga RM400 juta daripada Deutsche Bank.

Dalam satu kenyataan Jumaat (12 Nov), DNB berkata pakej itu terdiri daripada talian jaminan bank RM150 juta, yang akan dikeluarkan oleh Deutsche Bank AG, Cawangan Labuan, dan kemudahan kredit pusingan RM250 juta, yang akan dilanjutkan oleh Deutsche Bank (Malaysia) Berhad atas dasar tidak terjamin.

DNB diberi mandat oleh Kementerian Kewangan untuk menjadi parti neutral tunggal untuk melaksanakan penggunaan rangkaian dan infrastruktur 5G yang dipercepatkan di seluruh negara.

- Advertisement -

DNB berkata kemudahan itu akan menyediakannya akses kepada pembiayaan jangka pendek untuk keperluan modal kerja, terutamanya untuk menyokong operasi harian syarikat dan perbelanjaan modal.

Pakej pembiayaan RM400 juta itu merupakan sebahagian daripada anggaran RM5 bilion jumlah kemudahan modal kerja yang DNB akan perlukan antara sekarang hingga 2024, untuk melancarkan rangkaian 5G yang dirancang.

Kemudahan modal kerja ini akan dibiayai semula melalui Program Sukuk jangka panjang, untuk bermula pada 2022.

- Advertisement -

Ketua Pegawai Kewangan DNB Nik Azlan Aziz berkata ini adalah yang pertama daripada beberapa kemudahan serupa yang sedang diaturkannya.

“Penglibatan dengan sektor swasta sangat optimis, dan bank telah menyokong usaha ini.

“Keberjayaan memperoleh kemudahan RM400 juta dengan Deutsche Bank adalah bukti akan perkara ini,” kata Nik Azlan.

Ini berikutan pengumuman awal baru-baru ini yang menyatakan bahawa United Overseas Bank (M) Bhd menyediakan tranche pertama pembiayaan dalam bentuk perjanjian pembelian penghutang (RPA) RM800 juta kepada Ericsson (Malaysia) Sdn Bhd, untuk menyampaikan pada fasa awal pelancaran 5G DNB di seluruh negara.

Ericsson telah dilantik sebagai Pembekal Peralatan Rangkaian (DEB) pada 1 Julai 2021.

 

Foto : soycincau.com

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img