spot_img
spot_img

Kerajaan tumpu pembangunan sukan Paralimpik

spot_img

KUALA LUMPUR (11 Okt): Program pembangunan Paralimpik yang ada perlu dipertingkatkan bagi mewujudkan ekosistem sukan paralimpik yang lebih tersusun sebelum sekolah sukan untuk golongan istimewa dapat didirikan.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata, Majlis Sukan Negara (MSN) kini menumpukan pada pelaksanaan program pembangunan di peringkat negeri untuk memastikan kesinambungan para atlet dan meluaskan penglibatan mereka.

Katanya, antara inisiatif yang dilaksanakan adalah penubuhan pusat latihan; penganjuran kejohanan dan litar kebangsaan serta kem bakat / klinik sukan.

- Advertisement -

“Kementerian melalui MSN selalu berusaha untuk meningkatkan program latihan yang melibatkan atlet kurang upaya di seluruh negara,” katanya di Parlimen semalam.

Beliau berkata usaha memperkukuhkan program pembangunan di peringkat negeri dilakukan dengan kerjasama pihak berkepentingan, termasuk Jabatan Kebajikan Masyarakat, persatuan sukan nasional, Bahagian Pendidikan Khas dan persatuan sukan untuk orang kurang upaya.

Cadangan untuk membina sekolah sukan pertama bagi orang kurang upaya di Malaysia untuk menghasilkan lebih banyak atlet Paralimpik telah dicadangkan oleh Senator Datuk Ras Adiba Radzi sebelum ini.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img