spot_img
spot_img

Polis mulakan siasat laporan ‘bossku’ terhadap LHDN

spot_img

KUALA LUMPUR, 22 Sept – Jabatan Siasatan Jenayah Komersial PDRM hari ini mengesahkan bahawa pihaknya telah memulakan siasatan setelah bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak membuat laporan polis terhadap Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Pada 9 September, Najib menuduh pegawai LHDN bersekongkol dengan ahli politik yang tidak disebutkan namanya dalam tuntutan LHDN untuk menuntut tunggakan cukai sebanyak RM1.7 bilion dan jatuhkan status muflis kepada beliau.

Dalam satu kenyataan petang ini, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Mohd Kamarudin Md Din berkata, semua pihak yang terlibat akan dipanggil untuk memberi kenyataan mereka tidak lama lagi.

- Advertisement -

“Siasatan sedang dilakukan di bawah Seksyen 468 Kanun Keseksaan. Kami akan memanggil pihak yang terlibat untuk merakam kenyataan mereka, ”katanya.

Seksyen 468 Kanun Keseksaan berkaitan dengan pemalsuan dan hukuman penjara maksimum tujuh tahun dan denda.

Najib dalam catatan Facebook pada 9 September mendakwa bahawa beberapa pegawai agensi tersebut telah mengaku secara langsung kepadanya bahawa mereka telah tiga kali mencuba untuk melancarkan kes itu sejak 2018 tetapi tidak dapat melakukannya kerana kekurangan bukti.

- Advertisement -

Beliau berkata selepas itu, pegawai kanan LHDN didakwa diarahkan oleh ahli politik agar Najib boleh disabit dengan hukuman cukai.

Najib mendakwa gangguan ini terbukti dari fakta kesnya, seperti keputusan untuk menilai cukai sebanyak RM2.6 bilion, walaupun wang tersebut telah dikembalikanny, selepas masuk ke dalam akaunnya, dan langkah untuk mengatakan pemindahan antara akaun sebagai pendapatan Najib.

Mantan perdana menteri itu selanjutnya menuduh bahawa bukti paling kuat adalah langkah pantas untuk membuatnya berstatus muflis, yang akan membatalkan beliau sebagai seorang anggota ahli parlimen.

Pada 22 Julai 2020, hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Ahmad Bache memberikan penghakiman ringkas untuk Najib membayar RM1.69 bilion seperti yang dituntut oleh LHDN untuk tahun 2011 hingga 2017 untuk penilaian cukai pendapatan tambahan dan denda kerana tidak membayar pendapatan tambahan.

Pada 4 Februari lalu juga, kerajaan melalui LHDN mengemukakan notis kebankrapan terhadap Najib sebagai penghutang, kerana gagal membayar cukai pendapatan berjumlah RM1.69 bilion sebagaimana yang diperintah oleh Mahkamah Tinggi.

Najib telah membantah terhadap kedua-dua perkara tersebut.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img