spot_img
spot_img

6 sebab dakwaan harus digugurkan

spot_img

KUALA LUMPUR, 20 Sept – Peguam Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Hamidi memberikan hujah di mahkamah hari ini berkenaan mengapa anak guamnya perlu dibebaskan dari dua tuduhan rasuah yang melibatkan RM6 juta.

Di bawah kedua-dua pertuduhan rasuah ini, Ahmad Zahid dituduh, iaitu pada 26 April 2017 secara tidak sengaja telah menerima pemberian daripada pengarah Datasonic Group Berhad Chew Ben Ben dalam bentuk dua cek yang dikeluarkan oleh Sarana Kencana Sdn Bhd masing-masing dengan nilai RM5 juta dan RM1 juta sebagai “ganjaran” ”.

Dalam dua pertuduhan ini, Ahmad Zahid juga didakwa sebagai menteri dalam negeri melakukan transaksi di mana Datasonic Technologies Sdn Bhd dilantik untuk membekalkan cip pasport Malaysia selama lima tahun melalui rundingan langsung dengan Kementerian Dalam Negeri.

- Advertisement -

Hari ini, Hamidi menyenaraikan enam alasan mengapa pihak pembelaan berpendapat bahawa pihak pendakwaan tidak dapat membuktikan kes prima facie atau kes yang mencukupi yang memerlukan Ahmad Zahid untuk membela diri atas dua tuduhan ini.

PERTAMA : Dua saksi pendakwaan – pegawai kanan Datasonic Group Berhad – telah memberitahu mahkamah bahawa RM6 juta itu bukan “ganjaran” atau wang rasuah.

Saksi yang pertama adalah ketua pegawai eksekutif Datasonic Group Berhad ketika itu, Datuk Abu Hanifah Noordin (saksi pendakwaan ke-32) yang juga pengarah perniagaan keluarga Sarana Kencana, sementara saksi kedua yang disebut adalah timbalan pengarah urusan Datasonic Group Berhad Chew Ben Ben (ke-34) saksi pendakwaan). Abu Hanifah bersara dari Datasonic Group Berhad pada 31 Januari 2020, sementara Chew mengundurkan diri dari syarikat yang sama pada Mac 2021.

- Advertisement -

Chew sebelum ini mengatakan kepada mahkamah bahawa pada April 2017 dia telah menyerahkan dua cek berjumlah RM6 juta kepada Ahmad Zahid di kediaman rasmi beliau yang terakhir, di mana di waktu itu menyandang jawatan sebagai timbalan perdana menteri, dan juga telah memberitahu mahkamah bahawa wang itu bertujuan sebagai “sumbangan politik kepada Barisan Nasional melalui Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ”.

Hamidi juga mengatakan bahawa kedua-dua cek tersebut telah diberi kepada akaun pelanggan firma guaman Lewis & Co, dengan menegaskan bahawa firma guaman itu memegang wang RM6 juta untuk yayasan amal Yayasan Akalbudi.

Hamidi mengatakan Abu Hanifah sebelumnya telah memberitahu mahkamah bahawa RM6 juta itu adalah sumbangan politik yang juga dia anggap sebagai derma amal, dan itulah sebabnya dana tersebut diberikan kepada Yayasan Akalbudi melalui Lewis & Co.

Hamidi juga mengatakan bahawa cek berjumlah RM6 juta itu diberikan pada tahun 2017, iaitu beberapa tahun selepas projek itu diberikan iaitu pada tahun 2015. Hamidi mengatakan bahawa tidak ada permintaan atau apa-apa bentuk permintaan dari Ahmad Zahid untuk sejumlah wang tersebut .

KEDUA : Hamidi mengatakan Abu Hanifah telah memberi keterangan di mahkamah bahawa cek RM6 juta itu adalah untuk “sumbangan politik” dan tidak berkaitan dengan Datasonic Group dan Datasonic Technologies atau anak syarikat mereka, dan bahawa Abu Hanifah juga mengatakan Datasonic Group dengan syarikat Sarana Kencana tidak mempunyai hubungan perniagaan.

KETIGA : Hamidi mengatakan Abu Hanifah juga telah menolak cek bernilai RM6 juta sebagai “rasuah” dan telah menolak bahawa ada kaitan antara pemberian kontrak pada tahun 2015 dan pemberian wang pada tahun 2017.

“Ada banyak, terlalu banyak bukti dari SP32 (Abu Hanifah) dan SP34 (Chew) yang mengatakan bahawa ini bukan ‘rasuah’,” kata Hamidi.

KEEMPAT : Hamidi mengatakan Abu Hanifah sendiri telah menandatangani sebagai wakil Datasonic Technologies pada “surat akuan pembida” atau surat pernyataan sebagai penawar projek.

Dalam surat itu yang merupakan bahagian wajib dalam proses pembidaan, Abu Hanifah telah menyatakan bahawa dia atau mana-mana individu yang mewakili syarikat itu tidak akan menawarkan atau memberi suap kepada siapa pun di Kementerian Dalam Negeri atau orang lain sebagai penghargaan agar dapat dipilih untuk kontrak itu, dan bahawa dia bersetuju bahawa tindakan sedemikian akanmenyebabkan pembatalan atau penangguhan tawaran kontrak atau penamatan kontrak dan tindakan tatatertib yang lain.

KELIMA : Hamidi menekankan pengumuman syarikat Datasonic Group Berhad pada 19 Oktober 2018 ke bursa saham Bursa Malaysia, di mana syarikat tersenarai telah mengumumkan bahawa “baik pihak syarikat mahupun pengarahnya tidak mengeluarkan sebarang pembayaran” kepada Ahmad Zahid.

Hamidi berkata, Abu Hanifah telah mempertahankan kedudukan syarikat di dalam pengumuman syarikat itu dan bersetuju bahawa tidak ada rasuah yang akan dibayar kepada Ahmad Zahid.

Hamidi menekankan bahawa Chew mengatakan pengumuman syarikat bahawa penolakan sebarang pembayaran untuk kontrak cip pasport adalah benar, dan Chew juga menggambarkan semua pertuduhan ini sebagai “fitnah” untuk menunjukkan bahawa dia telah memberikan wang kepada Ahmad Zahid. Tetapi Chew bermaksud untuk memberikan kepada yayasan dan Chew telah menegaskan dana itu bukan untuk Ahmad Zahid.

KEENAM : Menyoroti peranan Chew sebagai “saksi tunggal terpenting” untuk kedua-dua tuduhan rasuah itu, Hamidi mengatakan Chew telah menafikan memberi rasuah atau memberi ganjaran kepada Ahmad Zahid atas pemberian kontrak itu kepada Datasonic Technologies dan juga menggambarkan kedua-dua tuduhan itu sebagai “fitnah”.

Dia mengatakan di atas keenam-enam sebab itu, saksi yang telah dipanggil iaitu Abu Hanifah dan Chew telah membunuh kes prima facie pendakwaan untuk kedua-dua tuduhan rasuah itu.

Hamidi mencadangkan bahawa jika benar-benar berlaku rasuah, “wang itu akan dikeluarkan dengan wang tunai atau terus transfer ke dalam akaun tertuduh”, tetapi menyatakan bahawa RM6 juta itu sebaliknya masuk ke akaun Lewis & Co yang berperanan sebagai menyimpan akaun pelanggan atas kepercayaan Yayasan Akalbudi dan mendakwa ini sesuai dengan kenyataan Abu Hanifah dan Chew bahawa ia adalah “sumbangan”.

Selain dari enam alasan tersebut, Hamidi selanjutnya berpendapat bahawa tidak asing lagi bagi Datasonic Technologies untuk memenangi kontrak kerajaan kerana telah membina reputasi mereka sebagai pembekal kepada kerajaan selama bertahun-tahun, dengan menegaskan bahawa ia adalah syarikat yang kukuh dan bukan “syarikat RM2 ” yang hanya ditubuhkan dengan tujuan mendapatkan kontrak cip pasport. Projek tersebut sangat relevan dengan bidang perkhidmatan dan perniagaan mereka.

Hamidi juga tidak bersetuju bahawa Ahmad Zahid yang ketika itu sebagai menteri dalam negeri adalah orang yang melantik Datasonic untuk kontrak itu, Hamidi berpendapat bahawa iamerupakan rundingan antara Datasonic Technologies dan Kementerian Kewangan dan selanjutnya mengatakan pelantikan itu dibuat oleh Kementerian Kewangan.

Hamidi berkata, Datasonic tidak disuruh oleh sesiapa pun untuk meminta kontrak dan itu adalah inisiatif mereka sendiri untuk melakukannya kerana mereka menyedari bahawa kontrak sebelumnya akan tamat. Pemberian kontrak itu betul dan tidak ditekan oleh Ahmad Zahid atau Kementerian Dalam Negeri.

Hamidi berkata Kementerian Dalam Negeri – yang ketika itu berada di bawah Ahmad Zahid – tidak dapat melantik siapa pun tanpa tender terbuka, dan projek yang dirundingkan secara langsung hanya dapat diberikan oleh Kementerian Kewangan.

Sebelum projek itu dianugerahkan, Hamidi menyatakan bahawa Datasonic diwajibkan untuk menguji perkhidmatan dan kemampuannya melalui “prove of concept“, dan atas dasar kejayaan bukti konsepnya, Kementerian Kewangan telah memberikan kontrak tersebut : “Tidak ada jalan pintas yang diberikan, mereka tidak diberi layanan istimewa.”

Hamidi juga berpendapat bahawa pemberian kontrak kepada Datasonic Technologies telah menguntungkan kerajaan, kerana selama ini rundingan telah bersetuju untuk menurunkan harga sebanyak RM6.25 juta, yang merupakan penjimatan kos 1.92 peratus dari harga awal yang dicadangkan sebanyak RM325 juta.

Pada akhirnya, Hamidi berpendapat bahawa dua elemen dari kedua-dua tuduhan rasuah itu – pemberian RM6 juta sebagai ganjaran kepada Ahmad Zahid atas pemberian kontrak dan bahawa dakwaan bahawa Ahmad Zahid telah melantik Datasonic Technologies untuk kontrak tersebut – belum terbukti.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img