spot_img
spot_img

SUNWAY terima anugerah dunia

spot_img

PETALING JAYA: Syarikat penyenaraian awam Sunway – Sunway Bhd, Sunway Real Estate Investment Trust (Sunway REIT) dan Sunway Construction Group Bhd (SunCon) – baru-baru ini telah menerima sejumlah enam pengiktirafan pada dua acara anugerah.

Ketiga-tiga syarikat itu masing-masing mendapat anugerah di Kumpulan Pengurus Pemegang Saham Minoriti (MSWG) -ASEAN Corporate Governance Awards 2020, dan Anugerah Antarabangsa Pertandingan Laporan Tahunan (ARC) ke-35.

Presiden kumpulan Sunway, Tan Sri Chew Chee Kin dalam satu kenyataan mengatakan: “Kami gembira pihak berkepentingan kami menghargai tindakan positif yang telah kami lakukan untuk memastikan amalan tadbir urus korporat yang baik dan laporan korporat.

- Advertisement -

“Kami akan terus mencipta nilai jangka panjang untuk semua pihak berkepentingan dengan kami, dengan tanggungjawab dan komitmen kumpulan terhadap amalan ESG (persekitaran, sosial dan tadbir urus) terbaik yang selaras dengan Matlamat Pembangunan Lestari PBB.”

Sunway telah diiktiraf di anugerah MSWG-ASEAN selama tiga tahun berturut-turut sejak 2018, sementara SunCon telah diiktiraf untuk tahun kelima berturut-turut sejak 2016.

Sunway dinobatkan sebagai salah satu daripada empat syarikat terkemuka di bawah kategori Produk & Perkhidmatan Perindustrian, sementara Sunway REIT dan SunCon adalah satu-satunya pemenang di sektor masing-masing Amanah dan Pembinaan Pelaburan Hartanah masing-masing.

- Advertisement -

Sunway REIT juga merupakan pemenang sulung bagi kategori REIT. Ketiga-tiga syarikat juga disenaraikan sebagai antara 30 syarikat teratas dengan pendedahan tadbir urus korporat terbaik daripada sejumlah 851 syarikat tersenarai awam yang dinilai oleh MSWG pada tahun 2020.

Anugerah MSWG-ASEAN mengiktiraf amalan terbaik tadbir urus korporat oleh syarikat tersenarai Malaysia menggunakan penilaian Kad Korporat ASEAN. Kad Skor menggunakan Prinsip Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan Prinsip Tadbir Urus Korporat sebagai penanda aras utamanya.

Sementara itu, ketiga syarikat tersenarai itu juga merangkul tiga anugerah – satu emas dan dua gangsa – di Anugerah Antarabangsa ARC ke-35.

Sunway memenangi gangsa untuk laporan tahunan interaktifnya (kategori Laporan Kelestarian) dan satu-satunya pemenang dalam kategori Asia / Pasifik.

Sunway REIT dan SunCon memenangi anugerah untuk laporan tahunan versi PDF dalam kategori masing-masing REIT (Komersial / Industri / Pejabat) dan Pembinaan & Bangunan – dengan Sunway REIT membawa pulang emas dan SunCon meraih gangsa.

Anugerah ARC adalah salah satu pertandingan terbesar yang dianjurkan di seluruh dunia oleh MerComm Inc. yang berpangkalan di New York, kemenangan Sunway meletakkan jenama tersebut di samping jenama global seperti Walmart Inc (USA), Syarikat Coca-Cola dan LOTTE Fine Chemical (Korea Selatan).

Enam pengiktirafan itu diikuti dua kemenangan terakhir kumpulan tersebut di Asia Sustainability Reporting Awards keenam, satu lagi penghargaan antarabangsa untuk laporan yang tersusun. Sunway meraih emas dalam kategori Laporan Kelestarian Terbaik (Digital) Asia, sementara Sunway REIT menerima gangsa dalam kategori Laporan Bersepadu Terbaik (Reka Bentuk) Asia.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img