spot_img
spot_img

Pengarah Urusan GIC buka syarikat dana sendiri

spot_img

(Sept): Eksekutif GIC Pte yang membuat pelaburan yang bijak pada mana-mana syarikat swasta yang yang melonjak naik di Indonesia dan Filipina meninggalkan syarikat dana milik kerajaan Singapura untuk memulakan syarikatnya sendiri.

Amit Kunal, pengarah urusan ekuiti swasta di Asia Tenggara, merancang untuk memulakan dana dengan aset di bawah pengurusannya sebanyak AS $ 500 juta hingga AS $ 1 bilion, kata sumber. Dengan dana ekuiti swasta yang baru, Kunal kemungkinan akan terus bekerja secara aktif dengan syarikat-syarikat untuk membantu mereka berkembang di Asia Tenggara, kata mereka.

Choo Koon Po, naib presiden ekuiti swasta GIC di Asia Tenggara, juga akan meninggalkan firma itu untuk bergabung dengan Kunal. Kedua-duanya sebelum ini pernah bekerjasama di Bank of America Merrill Lynch sebelum mereka bergabung dengan GIC.

- Advertisement -

“Kami mengesahkan perletakkan jawatan mereka dan mengucapkan selamat maju jaya di masa depan,” kata jurucakap GIC ketika menjawab soalan Bloomberg. Kunal dan Choo tidak memberi komen.

Walaupun GIC mula melabur dalam ekuiti swasta pada tahun 1982, pendedahannya kepada kelas aset di Asia Tenggara berkembang setelah Kunal menyertainya pada tahun 2011. Dia membantu mengarahkan penglibatan GIC dalam beberapa perjanjian terbesar di rantau ini. Ia termasuk Monde Nissin Corp, pembuat makanan ringan ikonik di Filipina, dan platform e-dagang Indonesia PT Bukalapak.com, yang kedua-duanya mempunyai penawaran umum awal terbesar di bursa tempatan masing-masing tahun ini.

Pelaburan lain termasuk gergasi fintech Vietnam VNLIFE, usaha hospital Metro Pacific Holdings di Filipina, dan unit rawatan kesihatan Sunway Bhd di Malaysia.

- Advertisement -

GIC memperuntukkan 15% dana kepada ekuiti swasta pada tahun 2021, meningkat daripada 8% pada tahun 2013. Dana kekayaan milik Singapura itu tidak mendedahkan asetnya di bawah pengurusan tetapi Institut Dana Kekayaan Luar menganggarkan mereka bernilai AS $ 545 bilion, menjadikannya salah satu dunia firma dana milik negara yang terbesar.

Pelaburan GIC di Asia telah berkembang dengan stabil dalam dekad yang lalu, merangkumi 34% daripada portfolio pada tahun 2021, meningkat daripada 27% pada tahun 2011.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img