spot_img
spot_img

Uber kena bayar denda pada pemanduk teksi Paris

spot_img

PARIS – Mahkamah di Perancis semalam memerintahkan perkhidmatan Uber untuk membayar ganti rugi kepada pemandu teksi di mana perniagaan mereka menderita akibat pesaing yang tidak berlesen.

Uber France perlu membayar € 180,000 (RM879,796) kepada 910 pemandu teksi dan persatuan mereka yang membawa kes sivil terhadap Uber kerana persaingan tidak adil.

Kes ini bermula sejak UberPop pada tahun 2014 dan 2015, sebuah platform yang mengumpulkan pelanggan dan pemandu yang tidak berlesen.

- Advertisement -

Perniagaan itu, yang dipasarkan sebagai perkongsian perjalanan, menimbulkan kemarahan pemandu teksi tradisional yang merasakan perkhidmatan baru itu mengancam mata pencarian mereka dengan tambang murah.

Mereka berkata pemandu bukan profesional tidak perlu membayar latihan, atau memperoleh lesen teksi di Paris berharga lebih dari € 100,000, yang membolehkan mereka membawa teksi.

Uber France pada bulan Disember 2015 telah kalah dalam rayuannya terhadap keputusan dijatuhkan oleh mahkamah kerana menyalahgunakan amalan komersial, dan diperintahkan untuk membayar denda sebanyak 150.000 €.

- Advertisement -

Dalam keputusan kes sivilnya pada hari Jumaat lalu, mahkamah mendapati bahawa melepaskan pemandu yang tidak terlatih akan merosakkan imej dan reputasi pemandu teksi berlesen lain.

Pembayaran ganti rugi berjumlah € 192 untuk setiap 910 pemandu, dan € 5,000 untuk persekutuan pemandu teksi Paris.

Uber hari ini mengatakan bahawa ia tidak menggunakan pemandu yang tidak berlesen di Perancis sejak 2015, dan kini pemandu harus menjalani ujian yang sama seperti pemandu teksi berlesen.

“Ini adalah keputusan yang baik yang akan menghentikan platform lain yang berhasrat untuk menyediakan pengangkutan haram,” kata presiden persekutuan teksi Christophe Jacopin mengenai keputusan mahkamah itu. – AFP

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img