spot_img
spot_img

Syarikat digital peroleh kontrak pertahanan US

spot_img

WASHINGTON, 10 Sept – Syarikat mega teknologi membuat puluhan bilion melalui kontrak dengan tentera AS dan agensi kerajaan negara itu semasa kempen “perang melawan keganasan”, menurut laporan yang dikeluarkan menjelang ulang tahun ke-20 9/11.

Laporan “Big Tech Sells War”, yang diterbitkan semalam oleh tiga kumpulan kempen AS, mendokumentasikan ledakan kontrak kerajaan dengan Amazon, Facebook, Google, Microsoft dan Twitter sejak 2004.

Kontrak syarikat teknologi itu diperoleh dari ” agensi yang menjadi pusat Perang Pengganas,” kata laporan itu.

- Advertisement -

“Dari tahun 2004 hingga hari ini, syarikat-syarikat Big Tech telah melihat peningkatan besar dalam permintaan persekutuan untuk perkhidmatan mereka, terutama dari Pentagon dan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri,” katanya.

Permintaan dari tentera AS dan agensi perisikan untuk pengkomputeran awan (cloud) dan perisian GPS telah meningkat sejak tahun 2001 kerana industri pertahanan telah berkembang secara digital.

Jabatan Pertahanan sahaja telah membelanjakan AS $ 43.8 bilion (RM180 bilion) untuk kontrak Big Tech sejak 2004, kata laporan itu, sebuah kolaborasi antara Action Center on Race dan ekonomi termasuk kumpulan keadilan sosial LittleSis dan MPower Change.

- Advertisement -

Empat dari lima agensi itu berbelanja tertinggi dalam kontrak Big Tech. Ia adalah “pusat kepada dasar luar atau ditubuhkan sebagai hasil langsung dari Perang Global Pengganas”, katanya.

“Amazon dan Microsoft khususnya juga berjaya mendapat kontral dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dengan Amazon menandatangani hampir lima kali dan Microsoft menandatangani lapan kali lebih banyak kontrak dan subkontrak persekutuan pada tahun 2019 berbanding tahun 2015,” kata laporan itu.

Laporan itu mengatakan bahawa Microsoft telah mendapat keuntungan kontrak pertahanan semasa pentadbiran Trump, dengan peningkatan enam kali ganda dalam jumlah perjanjian yang ditandatangani antara 2016 dan 2018.

Kontrak dengan kontraktor ketenteraan dan pertahanan “tradisional”, seperti syarikat aeroangkasa Raytheon dan Northrop Grumman, menurun sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

AFP telah menghubungi lima syarikat Big Tech untuk memberi komen, tetapi belum mendapat sambutan.

Laporan itu menarik datanya dari Tech Inquiry, platform dalam talian yang membolehkan pengguna meneroka kontrak kerajaan AS.

Platform ini hanya merangkumi kontrak yang maklumatnya tersedia untuk umum, jadi angka-angka yang diberikan dalam laporan tersebut mungkin kurang tepat, kata laporan itu.

Sementara itu, pengarangnya mengkritik fenomena monopoli antara Big Tech dan agensi keselamatan AS, dengan bekas pegawai kanan kerajaan akan mengambil peranan besar di syarikat teknologi.

Laporan itu menyebut bekas pegawai Jabatan Negara, Jared Cohen, sekarang bekerja di Google, serta Steve Pandelides di Amazon – bekas FBI – dan Joseph D. Rozek di Microsoft, yang menjadi jambatan antara syarikat dengan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri. – AFP

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img