spot_img
spot_img

Anwar gembira rancangan PM

spot_img

KUALA LUMPUR (11 Sept): Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menyambut baik pengumuman perdana menteri mengenai tawaran untuk mentransformasi Parlimen dan pentadbiran kerajaan dan menyifatkannya sebagai permulaan yang baik.

Bagaimanapun, Anwar, yang juga presiden PKR, mengatakan bahawa perbincangan masih diteruskan untuk mencari titik persamaan terbaik untuk memerangi wabak Covid-19.

“Ini termasuk melindungi nyawa dan keselamatan dari ancaman wabak dan membebaskan masyarakat dari belenggu ekonomi berikutan kehilangan pendapatan dan pekerjaan,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

- Advertisement -

Semalam, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengatakan bahawa kerajaan pusat menawarkan tujuh transformasi pentadbiran parlimen dan kerajaan untuk mengembalikan kestabilan politik dalam usaha memerangi wabak Covid-19 dan memulihkan ekonomi negara.

Tawaran itu termasuk membentangkan RUU Lompat Parti, pelaksanaan Undi 18 dan mengehadkan tempoh perdana menteri selama 2 penggal sahaja.

Ini juga merangkumi keanggotaan Jawatankuasa Pemilihan Parlimen yang akan diberi secara adil antara anggota parlimen kerajaan dan pembangkang, dan setiap rang undang-undang termasuk Rang Undang-Undang Perbekalan yang dibentangkan di Parlimen akan dirundingkan dan disepakati bersama.

- Advertisement -

Anggota parti pembangkang juga akan terlibat dalam Majlis Pemulihan Nasional (MPN) untuk memberikan pandangan dan cadangan mereka dan ketua pembangkang akan diberi saraan dan kemudahan setara dengan seorang menteri.

Sehubungan itu, Anwar berkata, Pakatan Harapan (PH) juga mencadangkan peruntukan tambahan sebanyak RM45 bilion tidak lama lagi untuk meringankan beban rakyat.

Ahli Parlimen Port Dickson itu mengatakan PH fokus pada reformasi parlimen, reformasi fiskal dan program pro-rakyat termasuk moratorium pinjaman bank bagi mereka dalam kumpulan M40 dan B40 dan kebebasan badan kehakiman.

“PH akan terus memainkan peranannya sebagai pembangkang dengan menekankan pada kerajaan yang baik serta tekadnya untuk membasmi rasuah.

“Harus dijelaskan bahawa tuntutan pembangkang harus diberi pertimbangan yang sewajarnya dan akan memainkan peranannya untuk semak dan imbang kuasa eksekutif. Kami juga akan kuat dalam memperjuangkan keadilan untuk rakyat,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img