spot_img
spot_img

Satu lagi syarikat dapat kelulusan NPRA untuk kajian klinikal vaksin Covid19

spot_img

KUALA LUMPUR (3 Jun): Yong Tai Bhd mengeluarkan kenyataan yang syarikat bahagian kesihatannya akan menjalani percubaan klinikal fasa tiga vaksin Covid-19 di Malaysia setelah Badan Pengawasan Farmaseutikal Nasional (NPRA) memberikan kelulusan untuk lesen import percubaan klinikal, menurut laporan dari TheEdgeMarkets.

Kelulusan yang diberikan oleh NPRA kepada YTB Healthcare Sdn Bhd mengikuti kelulusan sebelumnya yang diterima daripada Jawatankuasa Etika Kajian Perubatan (MREC), menurut laporan itu.

Kelulusan itu juga bertepatan dengan Kebenaran Penggunaan Darurat (EUA) yang diberikan oleh kerajaan China baru-baru ini untuk vaksin Covid-19 KCONVAC yang tidak aktif yang diusahakan oleh rakan strategik kumpulan itu, Shenzhen Kangtai Biological Products Co Ltd (SZKT).

- Advertisement -

SZKT telah memulakan program vaksinasi KCONVAC di China, dengan kumpulan pertama lebih dari 500,000 dos diberikan pada 1 Jun lalu.

“Kami bangga menjadi syarikat swasta pertama yang menjalankan ujian klinikal fasa III untuk vaksin Covid-19 di Malaysia. SZKT telah menjalani ujian klinikal Tahap I dan II di China sejak tahun lalu dengan hasil yang baik, dan dengan persetujuan yang sekarang diberikan untuk penggunaan kecemasan di China, kami juga optimis akan hasil percubaan klinikal Tahap III di Malaysia akan menunjukkan hasil yang positif, ”kata Ketua Pegawai Eksekutif Yong Tai, Datuk Wira Boo Kuang Loon.

Boo berkata, Yong Tai juga akan memohon EUA di Malaysia, seiring dengan percubaan klinikal fasa tiga ini.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img