spot_img
spot_img

Rugi tak lantik Najib

spot_img

KUALA LUMPUR – Rugi bagi negara sekiranya Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak menggunakan kepakaran Datuk Seri Najib Razak dan melantik bekas perdana menteri itu sebagai penasihat ekonominya, kata ahli Parlimen Padang Rengas, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Menurut beliau lagi, tempoh pentadbiran Najib dari 2009 hingga Mei 2018, tempoh yang dikatakan telah menyaksikan negara mencapai tahap baru.

Ini berlaku di tengah desas-desus bahawa Najib akan diberi jawatan sebagai penasihat ekonomi kepada perdana menteri yang bertaraf menteri.

- Advertisement -

“Saya tak tau pun berita itu, tetapi jujur, saya setuju. Kita ingin memanfaatkan pengalamannya sebagai mantan perdana menteri selama sembilan tahun, dna waktu itu dia juga menteri kewangan, ”katanya kepada The Vibes hari ini.

“Rakyat harus ingat bahawa semasa pemerintahannya, ekonomi Malaysia berkembang pesat. Jadi, bagi saya, saya rasa tidak ada masalah untuk melantiknya.

“Juga, ini bukan jawatan eksekutif, hanya penasihat. Bagaimanapun, Najib sudah mempunyai pengalaman sebagai bekas perdana menteri. Lantikan ini, jika ia berlaku, hanya untuk memanfaatkan pengalamannya. Ini adalah pembaziran jika tidak berlaku. ”

- Advertisement -

Nazri mengulas laporan UtusanTV yang memetik sumber yang mengatakan bahawa pelantikan Najib sebagai penasihat dijangka akan dibuat dalam masa terdekat.

Ini susulan pertemuan antara Najib dan Ismail Sabri pada hari Selasa semalam, di mana Najib berjanji untuk menyumbangkan tenaga, masa, dan ideanya demi “Keluarga Malaysia”.

Sekiranya spekulasi itu benar, Najib akan menjadi yang terbaru untuk bergabung dengan pentadbiran Ismail Sabri yang bertaraf menteri, setelah pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai ketua Majlis Pemulihan Nasional dan tiga yang lain sebagai duta khas bertaraf menteri, termasuk presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Ini juga menimbulkan persoalan mengenai peranan Datuk Seri Mustapa Mohamed sebagai menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga ekonomi.

Ismail Sabri dan Najib tidak mengesahkan spekulasi tersebut.

Nazri mengatakan bahawa walaupun langkah itu akan menjadi tidak popular di kalangan rakyat jelata jika ia berlaku, tetapi menurutnya itu adalah yang terbaik untuk negara, terutama dengan perdana menteri kini yang sudah dibebani dengan tanggungjawab menangani situasi pandemik Covid-19.

“Tentunya, Ismail Sabri memerlukan semua sokongan dan nasihat dari mereka yang berpengalaman. Orang ramai harus memahami perkara ini.

“Bagi rakyat, walaupun saya memahami sentimen mereka, yang penting adalah hasilnya nanti,” kata Nazri sambil menambah beliau tidak melihat kes mahkamah Najib yang sedang berjalan sebagai isu, kerana pelantikannya yang dikhabarkan bukanlah sesuatu yang eksekutif.

Kenyataan Nazri hari ini bertentangan dengan pendiriannya terhadap Najib bulan lalu, ketika dia mengecam Ahli Parlimen Pekan dan mereka yang menarik sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional ketika itu sebagai “pendusta”.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img