spot_img
spot_img

Daya tahan perniagaan keluarga

spot_img

Perniagaan keluarga adalah syarikat yang diasaskan oleh satu atau lebih anggota keluarga dengan visi, di mana ahli keluarga bekerjasama untuk mencapai visi bersama, dan dengan tujuan untuk memiliki warisan yang bertahan lama untuk generasi yang akan datang. Oleh itu, bagaimana ahli keluarga memastikan objektif visi ini tercapai?

Ini dapat dilihat dari anggota keluarga yang terlibat dalam pengurusan, menjalankan kawalan keluarga terhadap perniagaan dan mengawasi operasi sesuai dengan visi keluarga. Contohnya, suami dan isteri atau adik-beradik bekerjasama dalam perniagaan keluarga generasi pertama. Kemudian, terdapat penglibatan generasi seterusnya dalam perniagaan. Bapa yang menjadi pengasas akan menjadi ketua, anaknya akan menjadi CEO dan anak perempuannya, ketua pegawai kewangan, kebiasaanya.

Generasi kedua bukan mengambil alih terus jika ketua keluarga masih ada. Sebagai contoh, ahli keluarga keluarga generasi kedua di Indonesia menyatakan bahawa, “Saya tidak akan memanggil syarikat kami sebagai perniagaan keluarga generasi kedua kerana ayah saya masih mempunyai cita-cita untuk memimpin kumpulan kami untuk mencapai tahap kejayaan seterusnya. Dan kami kanak-kanak ada di sini untuk membantunya. ”

- Advertisement -

Penggantian sebenarnya adalah proses penukaran yang memerlukan waktu, bukan peristiwa, di mana pertindihan lebih dari satu generasi dalam perniagaan keluarga memungkinkan pengganti yang dimaksudkan belajar dari penguasa dan bekerjasama untuk mencapai visi keluarga.

Warisan keluarga adalah persepsi bersama mengenai nilai unik keluarga yang terpelihara dari generasi ke generasi. Ini adalah identiti unik yang dikenal pasti oleh ahli keluarga dan dirasakan oleh orang luar, seperti bagaimana anda mengenali diri anda sebagai anak kepada ibu bapa anda dan jiran anda tahu yang anda sebagai anak ibu bapa anda.

Seperti Kumpulan Genting. Tan Sri Lim Kok Thay dikenali sebagai anak Tan Sri Lim Goh Tong, serta pengganti perniagaan yang diasaskan oleh mendiang bapanya, dan dia akan memelihara warisan keluarga.

- Advertisement -

Dalam perniagaan keluarga, warisan keluarga adalah identiti yang dapat dibanggakan oleh ahli keluarga, dan kita dapat melihat bagaimana ahli keluarga berusaha untuk memelihara warisan keluarga dengan berada dalam pengurusan untuk menjaga perniagaan. Para pengasas mendirikan perniagaan dengan visi membangunkan warisan, sehingga memiliki dorongan keusahawanan yang mendorong perniagaan ke arah pertumbuhan dan perkembangan. Generasi yang berjaya bergabung dengan perniagaan untuk membantu generasi pengasas mengembangkan perniagaan dengan lebih maju atau berkembang ke industri yang berbeza.

Sebilangan besar pengganti perniagaan keluarga generasi seterusnya memilih untuk bekerja dalam perniagaan keluarga walaupun mempunyai impian dan cita-cita mereka sendiri. Namun, sikap menjaga warisan keluarga dan pengaruhnya terhadap perniagaan boleh berbeza, bergantung pada tahap generasi perniagaan.

Biasanya, fokus generasi pengasas akan beralih dari membangun warisan menjadi melestarikannya ketika generasi kedua mula terlibat. Oleh itu, mereka cenderung lebih mendalam mencari peluang perniagaan. Tetapi pada masa yang sama, mereka mengambil langkah-langkah yang diperlukan dan menghitung risiko untuk mengelakkan kemungkinan kerugian.

Madura Group, yang ditubuhkan pada tahun 1996 oleh Mr dan Mrs M S Pandian, adalah perniagaan keluarga generasi kedua. Ia kini dipimpin oleh pengasas, bersama dua anak lelaki mereka, Tharchanaa dan Deepan.

Walaupun Tharchanaa telah membayangkan untuk menolong orang tuanya sejak dia masih muda, Deepan adalah seorang doktor perubatan tetapi memilih untuk membantu perniagaan keluarga dengan menjadi ahli lembaga pengarah. Selama 25 tahun berlalu, perniagaan keluarga telah berkembang dari sebuah kedai di kejiranan yang rendah di Klang, Selangor, menjadi sekumpulan perniagaan yang terdiri daripada Madura Retail, Madura Properties, MSG, M S One Capital, Madura Store Holdings dan Indus Export Corp.

Dalam temu bual, Tharchanaa menyatakan bahawa antara banyak pilihan bidang, hartanah dipilih sebagai cara pengembangan yang lebih selamat sambil dapat memelihara warisan keluarga.

Nilai keluarga, yang merupakan sebahagian dari warisan keluarga, adalah harapan bersama anggota keluarga yang biasanya mempengaruhi bagaimana mereka melihat situasi dan menentukan tindakan apa yang harus diambil. Kita boleh melihat pengaruh nilai keluarga terhadap keputusan strategik keluarga ketika mengendalikan dan mengurus perniagaan. Contohnya, bagaimana keluarga menafsirkan pasaran, membina hubungan dengan pihak berkepentingan, memimpin tenaga kerja dan memperuntukkan sumber untuk pelbagai tujuan.

Dalam perniagaan keluarga, nilai keluarga biasanya dibentuk oleh pengasas pada tahap keusahawanan, ketika pengasas mendirikan perniagaan berdasarkan nilai-nilai sendiri dan berusaha untuk mencapai kejayaan. Semasa pengasas mencapai tujuan yang diinginkan dan pertumbuhan perniagaan yang berterusan dari masa ke masa, dia akan berusaha untuk menyampaikan nilai-nilai ini kepada ahli keluarga lain dan generasi yang akan datang.

Kinta Saujana yang berpusat di Ipoh, ditubuhkan pada tahun 1991, adalah perniagaan keluarga generasi kedua dalam industri pembangunan hartanah. Falsafah pendiriannya adalah berdasarkan pada pepatah Cina kuno, “Yi Shi Zhu Xing”, yang menyatakan bahawa keperluan penting dalam kehidupan, di mana pengasasnya percaya bahawa “Zhu” (perumahan) adalah salah satu perkara yang paling penting dalam kehidupan. Dengan nilai asas teras ini, serta nilai keluarga menyediakan perumahan untuk rakyat Malaysia, dua generasi keluarga Cheng bekerjasama untuk membangun hartanah dan membina lebih banyak rumah untuk rakyat Malaysia.

National Group Bangladesh (NGB) adalah perniagaan keluarga generasi kedua dalam industri logistik, yang berpusat di Chattogram, Bangladesh. Pengasasnya, Kamar Uddin, selalu memberitahu anak-anaknya bahawa mereka tidak memperoleh pendapatan untuk diri mereka sendiri, tetapi untuk masyarakat.

Saidul Haque, anggota generasi kedua yang kini menjadi pengarah urusan NGB, mengatakan, “Tidak seperti keluarga perniagaan lain yang kita tahu, di mana mereka memandu kereta mewah seperti Ferrari dan Lamborghini,namun kami tidak mempunyai simpanan itu semua. Kami menyimpan hanya tiga kereta biasa untuk kami berempat, rumah keluarga kami, 100 kenderaan untuk operasi perniagaan dan dua bidang tanah di mana perniagaan beroperasi, supaya boleh terus menjalankan perniagaan agar dapat menjana pendapatan bagi masyarakat. ”

Walaupun menghadapi masa-masa sukar pada tahun 2020, ketika kilang terpaksa ditutup kerana wabak dan syarikat mengalami kerugian besar, keluarga mereka bertekad untuk menegakkan nilai dan komitmennya kepada masyarakat dengan terus melakukan pembayaran gaji kepada pekerja dan membiayai projek tanggungjawab sosial korporat. Kamar akan menyumbangkan 5% hingga 10% dari keuntungan syarikat itu kepada rumah anak yatim dan sekolah Islam sementara Saidul mengumpulkan dana dari seluruh dunia untuk Yayasan Antaheen untuk membantu orang yang memerlukan.

Di seberang bidang perniagaan keluarga, ada perkara yang disebut “sumpahan tiga generasi”. Ada yang menyebutnya sebagai mitos sementara beberapa statistik menunjukkan bahawa banyak perniagaan keluarga, sesungguhnya gagal melepasi generasi ketiga, di mana sehingga 90% keluarga kehilangan sebahagian besar kekayaan mereka. Ini sebahagiannya kerana struktur organisasi dan perancangan strategik yang hampir tidak ada pada masa lalu, dengan banyak pengasas perniagaan keluarga mengaitkan kejayaan mereka dengan kerja keras mereka. Walaupun pengganti umumnya lebih terdidik pada zaman moden, data menunjukkan kerja keras dan prinsip keusahawanan itu tidak dapat dipindahkan melalui pendidikan.

Mengingat akan perkara ini, perniagaan keluarga harus bersama membuat persiapan awal, berkomunikasi yang baik antara generasi dan ahli keluarga untuk memastikan setiap perkara selaras, agar identiti dan nilai keluarga – bahan penting dalam memastikan warisan keluarga – terus berjalan.

Walaupun banyak yang berpendapat bahawa perniagaan keluarga terlalu tradisional dan konservatif, banyak perniagaan di seluruh dunia sebenarnya telah menghadapi ujian pelbagai generasi dan menjadi lebih kuat untuk menjadi perniagaan mega. Walaupun pada masa krisis – banyak perniagaan menghadapi cabaran akibat pandemi Covid-19 – kita dapat melihat bahawa banyak perniagaan keluarga masih kuat dengan ahli keluarga saling bekerjasama. Berkali-kali, telah ditunjukkan bahawa identiti keluarga, nilai keluarga dan turunnya pengetahuan dan asas keluarga sangat penting untuk kejayaan perniagaan keluarga.

 

Dr Feranita adalah pensyarah kanan di Fakulti Perniagaan & Undang-undang Taylor’s Business School

Artikel ini adalah kerjasama antara Family Business Network (FBN) Asia dan Taylor’s University. FBN Asia, bab serantau FBN International, yang mewakili perniagaan keluarga di 65 negara di lima benua, menawarkan peluang kepada pihak berkepentingan perniagaan keluarga untuk belajar, berkembang maju dan berubah dari generasi ke generasi untuk membina masa depan yang lestari.

Disiarkan di www.theedgemarkets.com

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img