spot_img
spot_img

Bayar Bloomberg untuk naik rating – 1MDB

spot_img

KUALA LUMPUR (19 Ogos): Bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Mohd Hazem Abdul Rahman memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa syarikat itu telah membayar agensi berita antarabangsa Bloomberg untuk menyenaraikan salah satu dana untuk memperbaiki persepsi buruk portfolio pelaburan syarikat tersebut.

Mohd Hazem, 49, mengatakan ini semasa soal balas oleh peguam Datuk Seri Najib Tun Razak, Tania Scivetti pada perbicaraan bekas perdana menteri itu mengenai penyalahgunaan wang sebanyak RM2.3 bilion dari dana 1MDB.

Saksi pendakwaan ke-10 setuju dengan saranan peguam bahawa menyenaraikan Bridge Global Absolute Return Fund (BGARF) di Bloomberg akan meningkatkan penilaian portfolio.

- Advertisement -

Pada tahun 2016 dilaporkan bahawa 1MDB telah memilih Bridge Partners Investment Management (Cayman) Ltd untuk menguruskan wang tunai AS $ 2.3bil (RM7.67bil). Wang itu dilaburkan di BGARF, sebuah syarikat portfolio berasingan (SPC) yang berdaftar di Kepulauan Cayman.

Mohd Hazem merujuk kepada minit mesyuarat dewan di mana pengerusi 1MDB telah memberi komen mengenai penilaian buruk dana tersebut.

Saksi tersebut bersetuju bahawa dia berjaya menenangkan pengerusi dalam pertemuan itu dan mengatakan bahawa penilaian dan persepsi akan bertambah baik apabila BGARF disenaraikan di Bloomberg.

- Advertisement -

Scivetti: Bloomberg adalah nama besar dan mempunyai platform untuk meletakkan data kewangan syarikat, sebab itulah sangat penting untuk disenaraikan di Bloomberg.

Mohd Hazem: Ya.

Scivetti: Sekiranya anda disenaraikan di Bloomberg, ia akan memberikan kesahihan kepada dana dan akan menyelesaikan masalah tersebut.

Mohd Hazem: Ya.

Scivetti: Saya tahu, tidak sukar untuk disenaraikan. Yang harus anda lakukan hanyalah membayar sedikit yuran, yang sama sekali tidak mahal. Ia semudah itu. Bloomberg tidak mengesahkan apa yang dikatakan syarikat mengenai diri mereka untuk disenaraikan. Anda membayar mereka, mereka mengeluarkannya.

Mohd Hazem: Saya tidak tahu. Saya tidak dapat menjawab bagi pihak Bloomberg.

Scivetti kemudian berkata bahawa penilaian di Bloomberg tidak menjamin ada nilai yang tinggi, yang mana Mohd Hazem menjawab: “Ya, ada hadnya.”

Najib, 68, kini menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk mendapatkan rasuah berjumlah RM2.3 bilion dari dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram yang melibatkan jumlah yang sama.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah bersambung pada hari Isnin depan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img