spot_img
spot_img

Karrot kumpul dana untuk berkembang dalam segmen lokaliti

spot_img

(18 Ogos): Syarikat baru aplikasi marketplace Korea, Karrot telah berjaya mengumpulkan US $ 162 juta dari para pelabur termasuk DST Global, bergabung dengan senarai unicornĀ (syarikat baru yang berpotensi) yang semakin meningkat di Korea Selatan yang mengawasi pengembangan global sebagai pertumbuhan tertinggi di era wabak.

Karrot dari Danggeun Market Inc. memperoleh dana dengan penilaian sebanyak US $ 2.7 bilion dari pelabur baru termasuk pembuat pakaian Yuri Milner dan Aspex Management. Pelabur yang ada seperti Altos Ventures dan Goodwater Capital juga turut serta, menurut pengasas bersama Gary Kim. Syarikat ini disokong oleh syarikat usaha sama milik SoftBank Group Corp Masayoshi Son dan menjadikannya salah satu syarikat baru terbesar di Korea.

Ekonomi keempat terbesar di Asia itu telah menghasilkan unicorn dan jutawan tempatan pada kadar yang lebih cepat daripada sebelumnya tahun ini, mengurangkan tradisi konglomerat yang dikendalikan oleh keluarga, atau dipanggil chaebolsĀ di Korea, yang kebiasaanya menerajui ekonomi negara. Seperti syarikat permulaan Korea yang lain sebagai contoh Coupang Inc. dan Krafton Inc., Karrot sedang bersiap sedia untuk berkembang ke peringkat antarabangsa bagi mencari pasaran baru yang lebih besar.

- Advertisement -

“Kita tidak dapat membayangkan kumpulan penyanyi pop Korea BTS dapat menjadi superstar dunia,” kata Kim,yang merujuk kepada sensasi pop Korea ketika diwawancara di sebuah pejabat baru kawasan elit di daerah Gangnam, Seoul. “Saya ingin menunjukkan bahawa syarikat permulaan Korea juga boleh berjaya seperti Facebook dan Google. Dari segi kualiti produk, pemasaran dan penjenamaan, semuanya telah matang. Tidak lama lagi akan ada aplikasi pengguna Korea yang akan digunakan oleh semua orang di seluruh dunia. ”

Kim, 43, berkata dana baru itu akan menganalisa rancangan pengambilalihan bakat dan pengembangan Karrot Karrot selama 18 bulan hingga dua tahun akan datang. Syarikat itu yang kini ada 200 orang pekerja berhasrat untuk menambah lagi 100 orang pekerja baru pada tahun ini. Kim berkata syarikat itu terus fokus untuk meningkatkan keuntungan dan mungkin memerlukan masa sehingga lima tahun sebelum sebarang penyenaraian awam boleh diterbitkan. Karrot mengendalikan jualan beratus-ratus bilion dolar tahun lalu di platform mereka, kata Kim tanpa menyatakan pendapatan syarikat. Perniagaan penjualan iklan tempatannya berkembang, tetapi syarikat itu belum menikmati keuntungan.

Karrot telah berkembang menjadi komuniti dalam talian yang mempunyai 15 juta pengguna aktif setiap bulan yang berniaga barang terpakai dengan kejiranan, kebanyakannya bersemuka, dalam jarak sekitar 6 kilometer. Platform ini juga berkembang untuk menawarkan pekerjaan sambilan, senarai hartanah, penjagaan haiwan peliharaan dan perkhidmatan dobi. Syarikat itu juga merancang untuk melancarkan perkhidmatan pembayaran digital pada separuh akhir tahun ini.

- Advertisement -

Bekas pekerja Kakao Corp itu yakin Karrot memerlukan pelaburan sekurang-kurangnya lima tahun di pasaran asing untuk menjadikannya perniagaan yang bermakna. Syarikat induk Line Corp, Naver Corp memerlukan 10 tahun pengumpulan data dan pengalaman di Jepun sebelum aplikasi itu dimulakan, katanya.

Kim memulakan Karrot pada tahun 2015 dengan rakan sekerja Kakao dan jurutera Naver, menggunakan wang tunai yang mereka dapat dari menjual saham Kakao. Pada mulanya hanya menyasarkan Lembah Silikon Korea Selatan – kawasan lama mereka di sekitar Lembah Pangyo Techno di luar Seoul – aplikasinya mengekalkan pendekatan yang sangat ‘lokal’ walaupun ia berkembang ke seluruh negara.

Hari ini, Karrot juga menawarkan perkhidmatannya di beberapa kawasan di UK dan mengujinya di New Jersey dan Manhattan di A.S., beberapa bandar di seluruh Kanada dan Yokohama di Jepun. Pasukan Kim masih mencari “formula kejayaan” untuk pengembangan luar negara dan aplikasinya cenderung mempunyai persaingan yang lebih kuat di luar negara. Facebook Inc. sedang menguji platform yang serupa yang disebut Neighborhoods, sementara saingannya Nextdoor Inc. merancang untuk membuat penyenaraian awam kerana mereka ingin meneruskan usaha pertumbuhannya sendiri.

Di Korea, pertumbuhan Karrot agak mendatar setelah penggunaan aplikasi meningkat tiga kali ganda sejak awal pandemik – meningkat dari 4.8 juta hingga 14.2 juta penggunaan pada tahun lepas hingga Januari 2021 – tetapi hanya menambahkan satu juta pengguna lagi sehingga Jun ini. Syarikat itu merancang untuk memperluas perkhidmatan yang ditawarkannya untuk menghubungkan jiran dengan lebih banyak cara seperti perdagangan tempatan dan ciri pertemuan. Ia ingin mengembangkan aplikasinya dengan ukuran Kakao Talk, yang mempunyai 40 juta pengguna dari populasi 52 juta.

Karrot mula menguji perkhidmatan penghantaran cepat pada bulan Mei di wilayah Songpa dan Gwanak di Seoul, memasuki medan persaingan e-dagang baru. Coupang telah menguji penghantaran perniagaan tempatan di beberapa bahagian bandar, sementara pemegang pasaran terbesar pengiriman makanan Korea, Woowa Brothers juga beroperasi perkhidmatan pengiriman cepat. Tidak seperti perkhidmatan Coupang dan Woowa yang mendapatkan produk dari pusat simpanan mereka (store), Karrot merancang untuk menghubungkan kedai tempatan, pelanggan dan orang penghantaran, semuanya dalam jarak 4km hingga 6km antara satu sama lain, yang boleh mengurangkan kos.

“Saya rasa perlu tiga hingga lima tahun lagi untuk menjadikan aplikasi superĀ di lokaliti,” kata Kim. “Kami ingin membina ekosistem kejiranan yang mempunyai semua aktiviti yang dapat dilakukan seseorang di kawasan kejiranan mereka.”

Whatā€™s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img