spot_img
spot_img

Syarikat penghantar makanan disiasat – anti-monopoli

spot_img

laporan yang menunjukkan pendapatan peniaga menjadi sedikit setelah dicaj oleh penyedia perkhidmatan p-hailing yang menjadi viral baru-baru ini telah mendorong Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna untuk menyiasat industri p-hailing.

Perkhidmatan P-hailing didefinisikan sebagai penghantaran makanan, minuman dan bungkusan menggunakan motosikal.

Ketika ditanya jenama mana p-hailing yang dicari oleh pengawal selia itu, MyCC hanya mengatakan : “MyCC fokus pada seluruh industri p-hailing”.

- Advertisement -

Difahamkan bahawa siasatan dijalankan dari segi cara komisen dan caj yang dikenakan dalam industri p-hailing, terutama dalam pengiriman makanan. Nampaknya, MyCC sedang melihat siapa yang menanggung komisen yang dibayar kepada pelanggan.

Sebagai suruhanjaya yang mengawasi persaingan pasaran bebas di Malaysia, MyCC terikat dengan Akta Persaingan 2010 dan Akta Suruhanjaya Persaingan 2010. Akta Persaingan mendefinisikan “kedudukan dominan” sebagai situasi di mana satu atau lebih syarikat mempunyai kekuatan yang begitu besar dalam pasaran yang mereka dapat menentukan harga, pengeluaran atau syarat perdagangan yang menyekat pesaing yang berpotensi.

Ini mungkin tujuan MyCC asal, melihat industri p-hailing secara keseluruhan, untuk melihat siapakah yang dominan antara pemain p-hailing di negara ini.

- Advertisement -

Dalam kenyataan pada 26 Julai, MyCC mengatakan ia secara aktif terlibat dengan pihak berkepentingan yang relevan untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut yang berkaitan dengan perkhidmatan platform penghantaran makanan dan mengenakan komisen yang terlalu tinggi oleh syarikat tersebut.

“MyCC juga memantau dan menilai situasi apakah kaedah syarikat platform penyampaian makanan tertentu bertentangan dengan Akta Persaingan 2010 atau tidak. Ia meneliti setiap sudut dari perspektif Undang-Undang Persaingan 2010, terutama kaedah operasi syarikat platform penghantaran makanan ini terhadap peniaga, penghantar dan pengguna industri F&B, dan apakah itu menimbulkan masalah persaingan, “kata MyCC.

Walaupun begitu, setelah bercakap dengan beberapa peniaga, The Edge mendapati bahawa sebab utama beberapa peniaga kehilangan hampir keseluruhan penjualan mereka dengan komisen dan caj platform p-hailing yang mereka gunakan adalah kerana komunikasi yang tidak jelas.

“Pertama, mungkin peniaga tidak tahu program promosi apa yang dia sertai. Saya pernah mengalami keadaan seperti ini. Sekiranya kita tidak mahu menyertai program promosi, jangat sertai. Sekiranya tidak, promosi melklui platform tersebut akan terus berjalan, ”kata seorang pengusaha restoran yang telah menggunakan beberapa platform p-hailing.

“Walaupun untuk program penghantaran yang percuma, platform itu hanya akan menghubungi peniaga dan bertanya adakah mereka ingin menyertai promosi, kononya untuk meningkatkan penjualan mereka. Sebilangan peniaga tidak memahami dan hanya mendengar ‘kenaikan jualan’. Akhirnya, platform ini meningkatkan jumlah kos dari penjualan para peniaga. ”

Pengusaha restoran di atas akhirnya berhenti dari salah satu platform penghantaran makanan kerana mendapati informasi promosi tidak jelas.

Penyedia perkhidmatan P-hailing biasanya mengenakan bayaran antara 25% dan 35% dari penjualan yang melalui platform mereka sebagai komisen. Walau bagaimanapun, kadar komisen berbeza dari satu platform ke platform lain, bergantung pada perkhidmatan dan promosi yang mereka jalankan.

Sebagai contoh, berdasarkan laman web Grab Food, platform p-hailing itu menyenaraikan bayaran perkhidmatan sehingga 30% jika pelanggan memilih perkhidmatan Pengiriman Grab, dan bayaran perkhidmatan 15% untuk pengambilan sendiri. Komisen untuk perkhidmatan Grab Delivery meliputi pemasaran platform, peningkatan permintaan, hosting dan kemas kini menu digital, penyampaian / penghantaran, khidmat pelanggan, melayani masalah pelanggan dan sokongan, serta mata pembayaran dan kesetiaan.

Grab Food juga mempunyai pakej khas untuk peniaga kecil yang mempunyai platform digital mereka sendiri tetapi yang ingin bergabung dengan perkhidmatan penghantaran dan pembayaran Grab. Perusahaan kecil dan sederhana tidak dikenakan caj perkhidmatan, tetapi caj akan dikenakan jika menggunakan GrabExpress untuk mengirimkan produk mereka.

Pertanyaan kepada Grab dan foodpanda, yang boleh dikatakan sebagai dua penyedia perkhidmatan p-hailing terbesar di Malaysia, tidak dijawab lagi semasa artikel ini ditulis. Walaupun begitu, jurucakap Grab mengesahkan bahawa MyCC sedang menyiasat platform tersebut. Foodpanda tidak memberikan sebarang input langsung berkenaan perkara ini.

Masalah komisen dan caj oleh perkhidmatan p-hailing telah disuarakan tidak hanya di Malaysia tetapi juga di Singapura, di mana Grab berpusat. Pada bulan April tahun lalu, sebuah catatan Facebook oleh Colin Chen, yang menjalankan perniagaan runcit bernama The Refinery di Singapura, menjadi viral setelah dia mendakwa bahawa komisen yang diambil oleh Grab Food dan perkhidmatan penghantaran lain kadang-kadang melebihi 30%.

Grab bertindak balas dengan menerangkan kenapa komisen itu dikenakan – untuk menampung kos kempen iklan bagi para peniaga, promosi yang dilabur oleh Grab, program GrabRewards, yuran pemprosesan pembayaran, pengembangan produk, peningkatan taraf platform, sokongan teknologi, sokongan pelanggan, insurans penghantaran , pengurusan rider dan pelancaran langkah sokongan peniaga baru.

The Edge juga mendapati bahawa kos promosi, seperti potongan dan caj penghantaran percuma, kadangkala ditanggung bersama antara platform dan peniaga. Tetapi bergantung pada perjanjian untuk setiap promosi, kata seorang usahawan.

“Untuk promosi penghantaran percuma, saya rasa cajnya ditanggung sepenuhnya oleh restoran. Tetapi untuk promosi lain seperti potongan harga, kadangkala mereka mendapat tajaan bersama dengan penyedia platform, bergantung pada perjanjian, ”tambahnya.

“Ini berlaku terutama di GrabFood. Setahu saya, foodpanda tidak pernah menaja sebarang promosi kami pada masa lalu. Tetapi saya fikir kedua-dua platform ini sepenuhnya menyerap Cukai Jualan dan Perkhidmatan untuk kita sekurang-kurangnya dua kali ketika PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) diperketat. ”

Oleh kerana PKP masih berlangasung, gerai makanan dan minuman tidak mempunyai banyak pilihan selain menggunakan perkhidmatan platform p-hailing. Sekiranya mereka tidak mahu melakukannya, mereka boleh membuat perkhidmatan penghantaran mereka sendiri, tetapi ini akan meningkatkan perbelanjaan mereka.

Perkhidmatan P-hailing telah menjadi penyelamat banyak dalam industri F&B kerana penjualan masih dapat dijana walaupun kos yang kadang-kadang besar berkaitan dengan perkhidmatan penghantaran ini. Seorang peniaga memberitahu The Edge bahawa penjualan di restorannya telah menurun sebanyak 70% sejak PKP dikenakan pada bulan Mac 2020.

“Platform ini benar-benar membantu restoran bertahan, terutama semasa penutupan ketika orang tidak dapat keluar. Dalam tempoh PKP ini, saya dapat mengatakan bahawa 90% jualan kami berasal dari platform penghantaran makanan ini.

“Secara peribadi, saya fikir platform p-hailing sangat bagus untuk restoran. Tetapi akan lebih baik jika mereka menurunkan komisen mereka. Bagi kebanyakan restoran, terutama yang kecil, komisen 30% hingga 35% sangat tinggi. ”

Peniaga lain pula mengatakan, “Apa yang membuatnya lebih buruk adalah bahawa beberapa platform ini terus mengenakan bayaran kepada vendor mereka untuk promosi yang mereka daftarkan walaupun tidak berkesan untuk meningkatkan penjualan mereka. Ini telah mengakibatkan hasil beberapa restoran berubah menjadi negatif, yang bermaksud mereka tidak hanya kehilangan semua penjualan mereka ke platform ipenghantaran itu, tetapi mereka juga berhutang kepada platform itu dengan lebih banyak wang untuk menampung bayaran tambahan yang terlalu tinggi.”

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img