spot_img
spot_img

AIA beli saham TNG – RM3 bilion

spot_img

KUALA LUMPUR (26 Julai): Syarikat insurans AIA muncul sebagai pemegang saham keempat TNG Digital Sdn Bhd, unit e-wallet Touch ‘n Go Sdn Bhd, kata sumber.

AIA Group melabur dalam TNG Digital melalui penyertaan dalam pusingan suntikan modal terbaru, yang bernilai AS $ 700 juta atau kira-kira RM3 bilion, kata sumber yang mengetahui perkara itu.

Selain AIA, pemegang saham lain TNG Digital adalah Touch ‘n Go, yang merupakan unit milik penuh gergasi perbankan CIMB Group Holdings Bhd, Kumpulan Ant China dan firma pelaburan yang berpangkalan di New York, Bow Wave Capital Management.

- Advertisement -

Pada masa ini tidak diketahui berapa besar ukuran kepentingan AIA dalam TnG Digital, tetapi sumber mengatakan Touch ‘n Go akan terus menjadi pemegang saham tunggal terbesar e-wallet di Malaysia.

Kemasukan Bow Wave Capital Management ke dalam TnG Digital mencairkan pegangan saham CIMB Group dalam TnG Digital melalui Touch ‘n Go kepada 47%, daripada 51% pada bulan Januari.

Ketika dihubungi mengenai pelaburan terbaru itu, Touch ‘N Go enggan memberikan komen.

- Advertisement -

TNG Digital menyatakan bahawa ia adalah pemain e-wallet terbesar di Malaysia, dengan lebih daripada 16 juta pengguna berdaftar.

Ketua Pegawai Eksekutif Touch ‘n Go Group Effendy Shahul Hamid dilaporkan di media pada akhir bulan Mac lalu, mengatakan TnG Digital telah mendapat daya tarikan positif dari gabungan korporat dan dana ekuiti swasta untuk usaha pengumpulan dana dan mereka ingin menutup pengutipan dana pada pertengahan 2021.

Effendy memberitahu bahawa kumpulan Touch ‘n Go’ akan terus bergiat aktif untuk menawarkan saham di pasaran swasta dan kumpulan itu tidak mempunyai rancangan untuk penawaran pasaran awam di saat ini.

Perubahan pesat dalam pembayaran digital sangat ketara, terutama sejak pandemik Covid-19 melanda.

Data Bank Negara menunjukkan jumlah e-wallet meningkat kepada 155.6 juta pada Mei 2021 berbanding 96.4 juta tahun sebelumnya, sementara nilainya hampir dua kali ganda menjadi RM4 bilion daripada RM2.1 bilion pada tempoh yang sama.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img