spot_img
spot_img

Perkara yang boleh kita belajar dari huru-hara Afrika Selatan

spot_img

Terjadinya huru-hara di Afrika Selatan dalam seminggu yang lalu, adalah perkara lama yang terpendam, disebabkan oleh ketidaksamaan sosial dan politik, tetapi telah menimbulkan beberapa pengajaran penting yang perlu kita pelajari. Pengajaran tersebut terjadi di Afrika Selatan, tetapi pengajaran itu sangat relevan pada bahagian dunia yang lain dan kita semua akan mendapat manfaat sekiranya diambil perhatian.

Afrika Selatan dianggap oleh Bank Dunia sebagai tidak mempunyai tahap ketaksamaan sosial tertinggi di dunia dan tahap pengangguran yang terbesar. Golongan elit kulit hitam telah menjarah kekayaan negara dengan jumlah puluhan bilion dolar ketika hidup di atas kelebihan kroni yang menguruskan kerajaan mereka. Golongan kulit hitam ini merupakan golongan berpendidikan dan oportunis. Ini merupakan dakwaan yang mengejutkan mengenai rejim pasca-apartheid dan merupakan pengkhianatan sepenuhnya terhadap harapan Nelson Mandela.

Tular e-mel semalam dari seorang wanita tua yang terperangkap di tengah-tengah huru-hara di Afrika Selatan: “Kepada kawan saya. Kami berada di zon perang di sini. Semoga pusat persaraan kita tidak dimusnahkan. Huru-hara sedang berlaku di sekeliling kita. Pusat membeli-belah terbesar kami telah dirompak dan dirobohkan, dibakar, walaupun bomba berusaha keras memadamkannya. Polis tidak kelihatan dan kami masih menunggu tentera. Keganasan dan rompakan yang meluas. Sepatutnya hari ini adalah hari kedua saya harus mengambil suntikan vaksin, tetapi tempat vaksin itu telah musnah dan semuanya ditutup. Makanan juga tidak tersedia. Saya doakan anda semua baik … sihat dan diberkati. ”

- Advertisement -

(Tiada lagi undang-undang apabila rakyat terdesak dan miskin – foto CSMonitor)

Pengajaran pertama adalah politik. Keburukan kerajaan sebelum ini dan sekarang di Afrika Selatan menunjukkan bahawa prinsip-prinsip pemerintahan yang baik mahupun buruk adalah tidak mengira warna kulit. Prinsip asas integriti tertentu mesti diwajibkan ke atas kerajaan untuk memastikan keadilan dan kemajuan terus dikecapi. Perkara-perkara yang diusahakan oleh kerajaan Mandela lalu seperti kemajuan sosial serta ekonomi yang mana kita semua berharap pada Afrika Selatan sejak 1994, telah terganggu akibat pengabaian tugas oleh rejim pasca-apartheid.

- Advertisement -

Apa pun ketidakadilan sejarah apartheid dahulu, rejim majoriti kulit hitam kini yang ganti dengan aman selama 27 tahun yang lalu menjadi kegagalan yang luar biasa. Hal yang sama berlaku di Zimbabwe setelah Robert Mugabe mengambil alih dari Ian Smith, pemimpin kulit putih, pada tahun 1981. Dalam kedua-dua kes ini, ekonomi yang berkembang musnah dan ia jelas merupakan salah pemerintahan kleptokrat negara-negara tersebut.

Kini di Afrika Selatan, masalah ini terjadi kerana korupsi dan ketidakcekapan gerakan politik yang dahulunya telah memerangi apartheid, menggantikan pemerintahan kulit putih sejak tahun 1994.

Sepatutnya kerajaan sekarang harus memberi jalan kepada gerakan rakyat dan politik yang berfokus pada kebaikan bersama Afrika Selatan dan prinsip-prinsip pemerintahan yang telus. Satu-satunya cara menghalang lebih banyak huru-hara di Afrika Selatan adalah mengiktiraf kebangkitan gerakan rakyat serta politik yang baik untuk menentang anarki di tengah-tengah kegagalan pasukan ketenteraan negara itu.

(Golongan kaya yang menjurang dengan majoriti rakyat Afrika Selatan yang daif – foto Time Magazine)

Pengajaran yang kedua adalah kewangan. Rompakan besar-besaran harta negara oleh golongan elit yang sangat korup, bukan sahaja di Afrika Selatan tetapi di seluruh dunia, harus dihentikan. Perbankan antarabangsa mesti dibersihkan. The Panama Papers lima tahun lalu memberi banyak gambaran mengenai skala kewangan haram yang mengejutkan di peringkat global. Kita sekarang memerlukan Pretoria Papers untuk mendedahkan secara terperinci apa yang telah dilakukan oleh Jacob Zuma dan kroninya di Afrika Selatan selama bertahun-tahun.

Tetapi, lebih penting, kita memerlukan kempen global yang berlipat ganda untuk mengurangi kemungkinan pencurian tersebut dengan menghentikan perlindungan dan hukuman kepada kleptokrat.

Pengajaran ketiga adalah ideologi. Harus ada penghentian ideologi yang berat sebelah hanya kepada rejim kulit hitam dan bukan kulit putih. Kini siapa yang tidak menyokong pemerintahan kulit hitam akan dianggap bersifat perkauman atau hipokrit.

Sudah tentu, golongan elit politik di Barat juga ada yang kurang baik. Tetapi tidak dapat dinafikan ada beberapa rejim bukan kulit putih yang menyeksa dan menindas rakyatnya.

Kemajuan sosial dan ekonomi dinikmati sebahagian besar dunia dalam beberapa dekad sejak Perang Dunia II. Anti-kolonialisme adalah sebahagian besar dari desakan progresif pasca perang, bersama dengan komitmen yang ditentukan secara meluas terhadap hak asasi manusia, termasuk pembebasan wanita, pembasmian kemiskinan, pendidikan, pembangunan infrastruktur, pasaran terbuka dan pencegahan wabak.

Suara-suara yang mengecam penjajahan yang lalu supaya bangkit menentang penindas sudah tidak relevan, sejak berakhirnya pemerintahan kolonial. Alasan perjuangan itulah yang kini membuat keganasan, kezaliman dan rasuah – rejim pasca kolonial. Cukup retorik itu. Jangan lindungi lagi samseng atau kleptokrat, tanpa mengira warna kulit atau kepercayaan ideologi mereka.

(Presiden Zuma yang kini didakwa kleptokrat dan penyebab tercetusnya huru-hara)

PBB ditubuh untuk memperjuangkan hak asasi manusia sejagat dan memupuk pembangunan ekonomi dan sosial. Prinsip besarnya kukuh. Tetapi tindakannya lemah. Jika kita dapat mengambil iktibar tiga pengajaran secara kolektif di Afrika Selatan sepanjang huru hara ini, kita mungkin akan menemui langkah-langkah dan kaedah untuk mengatur sesuatu di landasan yang lebih baik.

Bagi Afrika Selatan, perkara pertama adalah membersihkan kerajaan mereka. Selebihnya kita perlu melihat dan menghulurkan bantuan.

 

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img