spot_img
spot_img

TH di bawah BNM hanya selepas laporan RCI

spot_img

KUALA LUMPUR (22 Julai): Kementerian Kewangan (MoF) menjelaskan bahawa keputusan untuk meletakkan Lembaga Tabung Haji (TH) di bawah peraturan Bank Negara Malaysia (BNM) adalah penyelesaian sementara sehingga laporan kajian Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) diberikan kepada kerajaan untuk tindakan selanjutnya.

Oleh yang demikian, kementerian itu mengatakan langkah tersebut tidak akan mengubah sifat TH sebagai agensi yang bertanggungjawab untuk menguruskan jemaah haji Malaysia, dan ia akan terus berfungsi seperti yang ditetapkan di bawah Akta Tabung Haji 1995 (Akta 535).

“Kementerian Kewangan menyedari perbezaan mandat dan peranan TH berbanding institusi perbankan lain.

- Advertisement -

“Oleh itu, kementerian kewangan ingin menekankan bahawa skop peraturan BNM pada masa ini, sementara menunggu RCI selesai, hanya difokuskan pada pengambilan deposit, serta pengurusan risiko dan kecairan, dengan kerangka peraturan yang berbeza dari peraturan umum yang dikenakan pada lain – lain institusi perbankan, “kata Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan hari ini.

Memandangkan kerajaan menjamin simpanan pendeposit dalam TH di bawah Akta 535, Kementerian Kewangan mengatakan adalah menjadi tanggungjawab kerajaan bahawa simpanan tersebut diatur dengan baik untuk memastikan para jemaah dapat menunaikan haji, dan TH terus dapat menjana pendapatan dari pelaburan yang patuh syariah.

“Peningkatan peraturan TH sejajar dengan hasrat kerajaan untuk TH kembali ke mandat asalnya untuk menguruskan simpanan-simpanan bagi tujuan menunaikan haji, selain simpanan untuk pelaburan,” katanya.

- Advertisement -

Kementerian Kewangan juga menyatakan bahawa TH adalah institusi kewangan yang penting bagi sistem kewangan Malaysia, memandangkan jumlah depositnya kini mencecah RM82 bilion, dan hubungan yang erat dengan sistem kewangan, terutama bagi pemegang saham terbesar  TH iaitu Bank Islam Malaysia Bhd.

RM82 bilion, kata Kementerian Kewangan, mewakili 10% dari jumlah deposit dalam sistem perbankan Islam negara ini dan perlu ditadbir dengan baik dengan mekanisme periksa dan seimbang, kerana deposit tersebut ditempatkan di institusi perbankan Islam.

“Pengeluaran deposit secara tiba-tiba boleh mencetuskan masalah kecairan bagi institusi perbankan Islam dan kekacauan pada sistem kewangan Islam Malaysia keseluruhannya,” kata MoF.

Di samping itu, kementerian juga menekankan bahawa langkah itu tidak akan menjejaskan status pelaburan TH yang patuh syariah, kerana BNM mempunyai Majlis Penasihat Syariah yang terdiri daripada para sarjana dan individu yang pakar syariah berpengetahuan tinggi, berpengalaman dan diiktiraf di peringkat antarabangsa.

“Dengan memanfaatkan kepakaran tersebut, persepsi bahawa konsep riba akan digunakan untuk memperoleh pulangan terbaik dari pelbagai pelaburan untuk kepentingan penyimpan tidak timbul sama sekali. Semua usaha ini bertujuan untuk melindungi hak pendeposit dan memastikan bahawa semua pelaburan yang dibuat oleh TH adalah berdasarkan prinsip patuh syariah, “katanya.

“Penyelesaian sementara ini penting untuk melindungi sepenuhnya hak dan kepentingan pendeposit sementara menunggu laporan RCI dikemukakan,” tambah MoF.

Kabinet dalam satu mesyaurat minggu lalu bersetuju untuk melakukan rombakan pada  TH untuk meningkatkan operasi dan pengurusannya, termasuk memasukkan model operasi baru untuk dana haji, yang akan dikaji bersama oleh Jabatan Perdana Menteri, kementerian Kewangan dan BNM.

Secara berasingan, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa kerajaan akan menubuhkan RCI di bawah Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 (Akta 119) untuk menyiasat isu TH.

RCI akan mengkaji penemuan audit TH oleh perunding dari tahun 2014 hingga 2018, serta langkah-langkah pemulihan yang dilakukan oleh tabung haji hingga tahun 2020 – berdasarkan penemuan laporan hasil perundingan tersebut.

Ini bukanlah kali pertama TH diletakkan di bawah pengawasan BNM. Mulai 1 Jan 2019, deposit dana jemaah haji berada di bawah pengawasan bank pusat setelah didapati melanggar Akta 535.

Ini terjadi ketika kerajaan mengumumkan rancangan penyelamatan dan penstrukturan semula untuk TH, yang melibatkan penyediaan syarikat tujuan khas, Urusharta Jamaah Sdn Bhd (UJSB), untuk mengambil alih aset yang tidak menjana keuntungan.

UJSB menyelesaikan pemindahan aset tidak berbayar bernilai RM9.36 bilion yang dipegang oleh TH pada Disember 2018, berikutan penyelewengan kewangan oleh pengurusan sebelumnya.

Pemindahan dari TH ke UJSB dilakukan dengan pertukaran RM19.9 bilion, yang terdiri daripada dua bahagian sukuk dan wang tunai RM300 juta. Perbezaan RM10.3 bilion antara pertimbangan RM19.9 bilion dan nilai pasaran aset bernilai RM9.36 bilion itu ditanggung oleh kerajaan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img