spot_img
spot_img

Sinovac tidak menjamin kestabilan pendapatan Pharmaniaga ?

spot_img

PETALING JAYA: Jangkaan penghasilan kelihatan suram pada tahun 2021 untuk Pharmaniaga Bhd kerana masih belum mendapat lanjutan kontrak membekal perubatan kepada kerajaan yang akan berakhir pada akhir tahun ini.

Pharmaniaga adalah syarikat farmaseutikal tersenarai terbesar di negara ini dengan hasil konsesi bekalan ubat dan perubatan kepada hospital kerajaan.

Walau bagaimanapun, kontrak itu dilanjutkan pada tahun 2019 untuk tempoh lima tahun yang akan berakhir pada akhir tahun ini.

- Advertisement -

Sehingga sekarang, tidak ada tanda-tanda kontrak tersebut akan disambung, tetapi jika mereka berjaya mendapatkan penyambungan kontrak itu lagi, kekayaan syarikat akan berubah di tahun 2021 dan seterusnya.

“Sambungan kontrak akan memastikan tidak ada gangguan bekalan perubatan dan ubat ke hospital dan klinik kerajaan,” kata Mercury Securities.

Saham Pharmaniaga ditutup pada 90 sen dalam urusniaga semalam.

- Advertisement -

Mercury menunjukkan bahawa kestabilan pendapatan amat bergantung pada konsesi kerajaan.

Ia mengatakan kebangkitan Covid-19 melalui varian baru akan melambatkan pemulihan perniagaan, terutamanya di Indonesia.

Bahagian vaksin baru Pharmaniaga menghadapi masalah keberkesanan vaksin Sinovac. Untuk menjadi kemudahan vaksin halal pertama di dunia, mereka memerlukan masa hingga 2024, tambahnya. Pharmaniaga adalah pengeluar dan pengedar tunggal yang eksklusif vaksin Sinovac di Malaysia.

Pharmaniaga mempunyai kapasiti pengeluaran dua juta dos sebulan dan dijangka meningkat hingga berjuta-juta dos pada 21 Ogos ini.

Seharusnya, ia telah menyelesaikan penghantaran awal pesanan kerajaan sebanyak 12 juta dos vaksin Sinovac pada 21 Julai, kata Mercury.

Pharmaniaga telah menerima pesanan tambahan sebanyak tujuh juta dos dari kerajaan negeri dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC), dan tambahan dua juta dos dari kerajaan pusat.

Tetapi kerajaan telah mengambil keputusan untuk berhenti memberikan vaksin Sinovac selepas stok habis, dan memilih vaksin Pfizer-BioNtech di mana pesanan kerajaan hingga 45 juta dos. Mercury mengatakan untuk mengisi pesanan pengeluaran sebanyak 48 juta dos setahun adalah terlalu tinggi tinggi untuk Pharmaniaga, lebih-lebih lagi apabila vaksin Sinovac mempunyai keberkesanan yang rendah terhadap varian Delta.

Oleh itu, keyakinan terhadap pembahagian vaksin baru, yang hanya bergantung pada vaksin Sinovac, kelihatan tidak menentu dan menyukarkan anggaran pendapatan Pharmaniaga.

The Star

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img