spot_img
spot_img

Kerajaan lancar Dasar Tenaga Negara untuk sokong pengurangan karbon

spot_img

KUALA LUMPUR, 15 Julai – Kerajaan akan melancarkan Dasar Tenaga Negara tidak lama lagi sebagai panduan untuk pembangunan sektor tenaga di Malaysia, terutamanya ketika industri beralih ke rendah karbon, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Beliau mengatakan bahawa pandemik Covid-19 memberi peluang kepada industri tenaga untuk menerapkan perubahan besar dan menerapkan kemampanan alam sekitar, sosial dan tadbir urus (environmental, social and governance – ESG) di sektor perkhidmatan dan peralatan minyak dan gas (OGSE) walaupun dilanda wabak Covid19 .

“Di peringkat global, permintaan dana ESG meningkat 29 peratus menjadi hampir AS $ 1.7 trilion (RM7.1 trilion) pada suku terakhir tahun 2020,” katanya dalam ucaptama semasa siri pertama Forum Kelestarian OGSE Nasional yang diadakan hari ini.

- Advertisement -

Sebagai tambahan kepada Pelan Pembangunan Industri OGSE Nasional 2021-2030 yang baru dilancarkan, Dasar Tenaga Negara juga penting untuk membolehkan perniagaan OGSE membuat keputusan hari ini yang akan membantu membentuk masa depan yang lebih bersih dan mampan untuk generasi akan datang.

Pada masa ini, hanya ada 32 syarikat OGSE tempatan yang melaksanakan pelaporan pemampanan.

Daripada jumlah ini, hanya satu syarikat, Dialog Group Bhd, yang berada di Dow Jones Sustainability Indices, penanda aras yang mengesan prestasi saham syarikat terkemuka dari segi ekonomi, persekitaran, dan sosial.

- Advertisement -

Mustapa berkata, penerapan rendah menunjukkan bahawa kesedaran ESG tetap tidak seimbang di kalangan pemain OGSE – bahkan di kalangan syarikat tersenarai awam – apa lagi di kalangan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang kurang berpengetahuan.

Untuk mempersiapkan industri OGSE untuk mencapai ESG, beliau menyatakan bahawa para pemain mesti melengkapkan diri dengan kemahiran dan pengetahuan yang tepat untuk bergerak maju ke depan.

Industri ini harus mengikuti peraturan yang berubah-ubah, dan hari ini, ia bermaksud menggabungkan ESG ke dalam amalan perniagaan agar tetap relevan dan berdaya saing, katanya.

“Kita mesti terima, jika enggan berevolusi – atau berevolusi terlalu lambat – mungkin akan tertinggal, atau kalah dalam persaingan.”

Sementara itu, Presiden / Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Petroleum Resources Corporation (MPRC) Mohd Yazid Ja’afar berkata industri minyak dan gas (O&G) mempunyai lebih banyak tekanan untuk mematuhi syarat-syarat ESG kerana para pemain berada dalam pemeriksaan yang lebih tinggi kerana sifat operasi mereka yang mungkin memberi kesan negatif kepada alam sekitar dan orang ramai.

“Sebenarnya, dalam kad laporan industri ESG untuk O&G yang diterbitkan oleh S&P Global Ratings pada Februari tahun lalu, sektor ini mempunyai pendedahan negatif yang lebih tinggi terhadap faktor persekitaran dan sosial dalam jangka pendek, sederhana dan panjang,” katanya dalam pembentangannya di forum.

Bagaimanapun, Mohd Yazid menegaskan bahawa tidak mudah bagi syarikat untuk mengamalkan amalan lestari terutama bagi syarikat OGSE kerana kerumitan pelaporan dan penilaian, tambahnya.

“Kami menyedari cabaran yang dihadapi oleh syarikat untuk mengamalkan konsep kemampanan ini tetapi ini adalah langkah penting untuk mentransformasikan sektor ini menjadi kukuh dan berdaya tahan,” katanya, sambil menambahkan bahawa MPRC akan mengenal pasti inisiatif dan usaha kolaboratif untuk memastikan penggunaan amalan kelestarian yang lebih holistik untuk setiap sektor.

Forum Kemampanan OGSE Kebangsaan setengah hari itu dianjurkan bersama oleh Unit Perancang Ekonomi Jabatan Perdana Menteri dan MPRC. – Bernama

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img