spot_img
spot_img

Pembuat bateri Tesla kini lebih kaya dari Jack Ma Ali Baba

spot_img

(9 Julai): Zeng Yuqun, pengasas pembuat bateri kenderaan elektrik terbesar di dunia, telah mengatasi Jack Ma dalam kedudukan kekayaan, menjadi simbolik kebangkitan jutawan Green Energy di China.

Nilai bersih Zeng melonjak menjadi AS $ 49.5 bilion, menurut Bloomberg Billionaires Index, ketika saham Contemporary Amperex Technology Co Ltd meningkat tahun ini. Itu melebihi kekayaan pengasas bersama Alibaba Group Holding Ltd, US $ 48.1 bilion dan menjadikan Zeng salah satu daripada lima orang terkaya di Asia untuk pertama kalinya.

Ini adalah tanda terbaru bagaimana generasi hartawan baru di China yang mengumpulkan banyak kekayaan dalam ledakan tenaga hijau. Pelabur telah menaikkan saham seperti CATL, pembekal utama kepada Tesla Inc, ketika China memimpin pasaran untuk penjualan kenderaan elektrik dan menjalankan program yang bercita-cita tinggi untuk mencapai masalah karbon pada tahun 2060.

- Advertisement -

“Kedudukan jutawan dahulu selalu didominasi oleh hartawan hartanah dan kemudian usahawan teknologi, dan sekarang kita melihat lebih banyak lagi dari sektor tenaga baru,” kata Hao Gao, pengarah Pusat Penyelidikan Perniagaan Keluarga Global NIFR Universiti Tsinghua. “Sebagai peneraju industri bateri kenderaan elektrik, CATL akan mendapat banyak manfaat dari objektif menghapuskan pelepasan karbon.”

Jurucakap CATL enggan mengulas mengenai nilai kekayaan bersih Zeng.

Zeng, 53, yang berasal dari sebuah desa di lereng bukit di wilayah Fujian di tenggara China, berjaya membawa CATL ke dalam industri bateri dalam masa kurang dari satu dekad, mewujudkan pengeluar sel terbesar yang boleh dicas semula untuk kenderaan elektrik.

- Advertisement -

Jualan bateri kenderaan elektrik global meningkat dua kali ganda dalam lima bulan pertama tahun ini daripada tahun sebelumnya, dengan CATL menyumbang 31.2% kepada pasaran, sebahagian besar, menurut laporan Penyelidikan SNE. Jualan runcit kenderaan elektrik di China meningkat 9.8% pada tahun 2020 kepada 1.11 juta unit, menurut Persatuan Penumpang Kereta China.

BloombergNEF menjangka pertumbuhan penjualan global syarikat itu akan berlanjutan, akibat mendapat keuntungan dari skala ekonomi yang besar, rantaian bekalan yang kompetitif dengan kos serta data pelanggan yang mapan.

Saham CATL telah melonjak lebih dari 20 kali ganda sejak syarikat itu dilancarkan di Shenzhen pada tahun 2018. Ia meningkat 59% pada tahun ini sahaja kerana permintaan untuk EV meningkat, negara-negara lain juga berusaha untuk mengurangkan pelepasan karbon dan membuat penurunan kos atas usaha itu.

CATL berniaga lebih daripada 100 kali pendapatan yang dianggarkan, berbanding dengan pesaingnya Panasonic Corp.

Sebagai tambahan kepada Tesla, CATL mempunyai BMW AG dan Volkswagen AG sebagai pelanggannya. Dalam temu ramah tahun lalu, Zeng mengatakan bahawa dia dan Ketua Pegawai Eksekutif Tesla Elon Musk menghantar teks mengenai teknologi, Covid-19 dan minat utama Musk: bateri dan kereta yang lebih murah.

Zeng, yang memperoleh anugerah doktor dalam bidang fizik dari Akademi Sains China di Beijing, bukan satu-satunya jutawan yang mendapat keuntungan dari kenaikan saham CATL. Huang Shilin, naib ketua syarikat, bernilai lebih dari US $ 21 bilion, sementara Li Ping, yang juga naib ketua, mempunyai kekayaan AS $ 8.5 bilion.

Ketika nilai Zeng naik, nilai Jack Ma Alibaba pula dilihat semakin berkurangan. Nilai usahawan fintech Jack Ma, dari kumpulan Ant Group Co telah merosot sejak bekas guru bahasa Inggeris itu secara terbuka menentang kerajaan China, mendorong pihak berkuasa China untuk menghentikan rancangan syarikat itu untuk penawaran pengumpulan dana awam awal yang besar. Jack Ma, 56, mengurangkan penampilan awam, dan dilaporkan kurang nilai kekayaan antara AS $ 2.5 bilion tahun ini.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img