spot_img
spot_img

UMNO tak bincang tindakan selanjutnya jika tiada sidang Parlimen

spot_img

KUALA LUMPUR, 22 Jun – Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengatakan bahawa Majlis Tertinggi Umno belum membincangkan, atau membuat keputusan, mengenai tindakan apa yang harus diambil sekiranya kerajaan Perikatan Nasional (PN) tidak mengadakan sidang Parlimen pada dua minggu dari sekarang.

Akhbar Utusan Malaysia melaporkan naib presiden Umno itu mengatakan bahawa garis masa dua minggu yang diumumkan oleh presiden partinya semalam adalah pendapat Biro Politik parti itu.

“Tidak, Umno tidak membincangkan (tindakan seterusnya selepas tempoh dua minggu). Ini adalah saranan Biro Politik, dan dari segi perlaksanaan dan pengambilan keputusan, terserah kepada Majlis Tertinggi Umno.

- Advertisement -

“Tetapi pertanyaannya adalah, jika kita tidak mengadakan sidang parlimen dalam jangka waktu yang ditentukan, apa yang akan terjadi? Apakah tindakan yang akan diambil? Itu belum dibincangkan, ”kata menteri kanan itu.

Beliau menjawab pertanyaan wartawan hari ini mengenai pengumuman Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi semalam, bahawa parti itu memberi kerajaan PN 14 hari dari 21 Jun untuk memanggil semula Parlimen sejajar dengan keputusan Yang di-Pertuan Agong, atau berisiko dilihat sebagai pengkhianat.

Ini berlaku setelah Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, setelah mengadakan pertemuan dengan Majlis Raja-raja minggu lalu, memutuskan bahawa Parlimen harus bertemu secepat mungkin untuk membincangkan isu-isu yang berkaitan dengan Ordinan Darurat dan langkah-langkah kerajaan seterusnya.

- Advertisement -

Pada hari Ahad, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pembentukan sebuah jawatankuasa yang terdiri daripada penggubal undang-undang kerajaan dan juga pembangkang yang akan meneliti aspek-aspek penting dalam menyusun semula Parlimen sebelum sesi berikutnya diadakan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img