spot_img
spot_img

Teksi terbang akan direalisasikan di Barat

spot_img

(11 Jun): Archer Aviation melancarkan teksi terbang elektrik pertamanya dalam gaya perkenalan produk seperti Tesla pada hari Khamis semalam. Semakin banyak pelabur dan syarikat penerbangan berminat di dalam sektor ini.

Minat terhadap pesawat tanpa pemandu yang berlepas dan mendarat seperti helikopter tetapi terbang seperti pesawat semakin meningkat apabila syarikat aeroangkasa mencari pasaran baru dan menghadapi persaingan industri mereka dengan kenderaan elektrik.

Petama kali dipentaskan di hangar menggunakan teknologi XR untuk mensimulasikan perjalanan, mengikuti berita pada hari Khamis mengenai dua perjanjian berasingan yang melibatkan syarikat penerbangan Vertical Take-Off and Landing (eVTOL) yang berpusat di Britain dan Brazil.

- Advertisement -

Pesawat Archer belum terbang secara komersial tetapi ia menayangkan pertunjukan hebat di bawah ketua pegawai kreatif baru yang mempunyai pengalaman selama puluhan tahun dalam reka bentuk pengalaman dan produksi televisyen, Kenny Taht, untuk menarik perhatian.

Archer menjangkakan pelancaran komersial Maker pada tahun 2024 di Los Angeles dan Miami dan sedang dalam proses mengesahkan pesawat empat penumpang yang dipandu dengan Pentadbiran Penerbangan Persekutuan, kata pengasas dan CEO bersama Brett Adcock kepada Reuters.

“Matlamat sebenar kami adalah untuk membuat penyelesaian pengangkutan harian dan sekitar bandar,” kata Adcock.

- Advertisement -

Teksi boleh terbang dengan jarak 150 batu sejam (240 km per jam) untuk jarak hingga 60 batu (100km) dengan harga permulaan antara $ 3 dan $ 4 setiap batu jarak.

Di New York misalnya, perjalanan sejauh 17 batu dari Lapangan Terbang Antarabangsa John F. Kennedy ke Manhattan dikenakan caj $ 50 hingga $ 70 dan memakan masa sekitar lima hingga tujuh minit berbanding 60 hingga 90 minit dengan kereta.

Walaupun para pakar menganggarkan pasaran eVTOL akan bernilai berbilion dalam dekad berikutnya, ia tidak diharapkan dapat menghasilkan wang segera dan juga bila akan punyai peraturan serta prosedur tetap, tidak dipastikan.

Ditanya mengenai proses persetujuan, FAA mengatakan: “FAA dapat mengesahkan teknologi baru seperti eVTOL melalui peraturan yang ada. Kami mungkin mengeluarkan syarat khas atau syarat tambahan, bergantung pada jenis projek.”

Oleh kerana pasaran semakin meningkat, begitu juga persaingan.

Archer kini terlibat dalam persaingan teknologi dengan pesaing yang disokong oleh Boeing, Wisk Aero, yang telah menuduh Archer mencuri rahsia bisnes dan melanggar hak patennya.

Archer minggu lalu meminta mahkamah California untuk menolak tuntutan mahkamah dan Wisk yang dihukum kerana “pernyataan palsu” mengenai siasatan jenayah yang berasingan.

Archer merancang untuk menyenarai saham awam melalui penggabungan $ 3.8 bilion dengan syarikat baru, Atlas Crest dan mempunyai pelaburan dan tempahan $ 1 bilion dari United Airlines.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img