spot_img
spot_img

MDV terus bantu syarikat teknologi tempatan

spot_img

KUALA LUMPUR (10 Jun): Malaysia Debt Ventures Bhd (MDV), pemodal teknologi Malaysia, akan melaksanakan fasa ketiga moratorium dan penyusunan semula pembayaran untuk mengurangkan cabaran yang dihadapi oleh pelanggannya yang layak kerana Perintah Kawalan Pergerakan 3.0 dan Covid yang sedang berjalan -19 pandemik.

Dalam satu kenyataan semalam, MDV mengatakan bahawa pelaksanaan langkah-langkah bantuan ini bersesuaian dengan pengumuman Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai Program Strategik Memperkasa Rakyat dan Ekonomi Tambahan (PEMERKASA +) bernilai RM40 bilion.

Pengerusi MDV, Khairul Azwan Harun berkata, MDV secara proaktif memainkan peranannya untuk menyokong pemulihan yang sesuai dalam sektor teknologi dengan terus melaksanakan langkah-langkah bantuan untuk pelanggan syarikat yang terjejas.

- Advertisement -

“Dengan demikian, kami akan melaksanakan moratorium fasa ketiga dan penstrukturan pembayaran untuk pelanggan kami yang memenuhi syarat sebagaimana yang diperlukan.

“Ini sebagai tambahan kepada langkah-langkah lain yang diambil oleh MDV untuk menyokong perniagaan termasuk melalui program bantuan khusus, Pembiayaan Likuiditas untuk Kemudahan Permulaan Teknologi (LIFTS).

“MDV sejauh ini telah meluluskan jumlah pembiayaan berjumlah RM67.42 juta di bawah program LIFTS dengan RM21.26 juta telah dikeluarkan kepada 26 syarikat di pelbagai sektor teknologi dan berencana untuk meningkatkan lagi kelulusan dan pengeluarannya memandangkan krisis yang sedang berlaku ,” dia menambah.

- Advertisement -

Khairul Azwan memuji usaha pemerintah yang terus menerus untuk mendukung kelangsungan komuniti perniagaan khususnya perusahaan mikro, kecil dan sederhana (UMKM), dengan alasan bantuan dan rangsangan lebih dari RM380 bilion yang diperkenalkan sejak awal wabak ini.

“Di bawah PEMERKASA +, pemerintah terus memberikan insentif yang akan mendorong pertumbuhan ekonomi digital negara seperti program Jaringan Prihatin dan eBelia.

“Insentif lain, misalnya, Geran Khas Prihatin 3.0, akan memastikan kesinambungan dan kesinambungan perniagaan bagi UMKM yang layak yang terjejas teruk oleh kesan ekonomi yang buruk yang kemudian akan memberi mereka sarana untuk mendigitalkan operasi mereka dengan melabur dalam teknologi yang relevan.”

“Perkembangan ini akan membawa kepada penciptaan masyarakat dan perniagaan yang lebih inklusif secara digital, yang sangat penting terutama dalam proses pemulihan negara yang sedang berlangsung,” kata Khairul Azwan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img