spot_img
spot_img

London masih no 1 sebagai pusat kewangan Eropah

spot_img

(10 Jun): Paris dan Frankfurt harus menggandakan usaha ekonomi mereka jika ingin mencabar London dengan serius sebagai pusat kewangan utama Eropah

Itulah kesimpulan analisis oleh kumpulan pemikir New Financial yang berpusat di London, yang mendapati aktiviti kewangan antarabangsa, adalah lima kali lebih banyak di UK berbanding Perancis atau Jerman.

Walaupun laporan itu bergantung pada data dari tahun 2019 – sebelum Brexit berkuatkuasa, dan sebelum London kehilangan mahkota sebagai tempat teratas di Eropah untuk membeli dan menjual saham – ia masih berperanan sebagai kota dominan di Eropah. London merupakan pusat derivatif dan pertukaran asing perdagangan, pengurusan aset, modal teroka dan perbankan.

- Advertisement -

“Laporan ini menunjukkan bahawa anda perlu memindahkan sejumlah besar aktiviti dari UK ke Perancis, Jerman atau pusat kewangan EU yang lain untuk dapat menutup jurang tersebut,” kata William Wright, pengarah urusan New Financial, dalam e-mel. Wright mengatakan bahawa walaupun 10% daripada semua aktiviti antarabangsa di UK berpindah, negara itu “masih jauh di depan.”

U.K. dinilai sebagai pusat kewangan kedua terbesar di dunia selepas A.S., menurut laporan itu. China berada di tempat ketiga, sementara Perancis dan Jerman masing-masing berada di kedudukan keenam dan ketujuh.

Namun, petunjuk di UK akan disewakan oleh Brexit. Syarikat kewangan sebahagian besarnya tidak dapat menggunakan pangkalan London mereka untuk perniagaan di dalam blok itu, memaksa bank-bank termasuk JPMorgan Chase & Co. dan Goldman Sachs Group Inc. memindahkan aset dan beribu-ribu kakitangan bernilai ratusan bilion dolar ke benua itu.

- Advertisement -

Kesepakatan perdagangan Brexit meninggalkan perkhidmatan kewangan, sementara perjanjian terpisah tentang bagaimana pengawal selia kewangan EU dan UK akan bekerjasama juga menghadapi masalah kerana hubungan keseluruhan mengancam akan menjadi buruk. Blok itu telah memberi isyarat bahawa tidak terburu-buru untuk memberikan apa yang disebut keputusan kesamaan yang membolehkan perniagaan Eropah dilakukan dari London.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img