spot_img
spot_img

Lockdown sambung, 90% bisnes tutup – MEDAC

spot_img

KUALA LUMPUR (4 Jun): Lebih dari 90% perusahaan kecil, sederhana dan tidak rasmi akan menghadapi risiko penutupan perniagaan sekiranya perintah kawalan pergerakan (PKP) terus dilaksanakan, kata Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC).

Menteri Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar mengatakan demikian, kementerian akan terus melakukan langkah-langkah bantuan di bawah Pelan Pemulihan Usahawan dan Koperasi, dan menawarkan bantuan pembiayaan dan moratorium yang disasarkan untuk membantu para pengusaha menghadapi impak PKP.

Sebelumnya, kerajaan memperuntukkan RM340 bilion di bawah pelbagai pakej rangsangan ekonomi untuk membantu mengurangkan kesan PKP.

- Advertisement -

Sementara itu, Wan Junaidi mengatakan penemuan dua tinjauan dalam talian yang dilakukan pada bulan Mac 2021 sangat membimbangkan.

“Lima puluh empat peratus dari 3.855 responden, terutama perusahaan mikro, menyatakan bahawa mereka hanya dapat bertahan selama tiga hingga enam bulan.

“Sementara itu, 72% pengusaha menjangkakan perniagaan mereka akan terus mengalami kerugian,” katanya pada sidang media dalam talian mengenai penemuan laporan penyelidikan “Kesan Pelaksanaan MCO terhadap Usahawan di Malaysia”.

- Advertisement -

Menteri itu mengatakan bahawa keadaan semasa boleh menyebabkan kehilangan pekerjaan bagi lebih dari tiga juta rakyat Malaysia.

“Perusahaan mikro dan tidak rasmi terjejas paling teruk kerana produk dan perkhidmatan mereka berada di sektor yang tidak penting, dan mereka tidak mempunyai simpanan dan aliran tunai yang kukuh.

“Oleh itu, penting untuk memastikan bahawa jenis bantuan yang sesuai diberikan untuk membantu pengusaha mikro dan tidak formal, dan inisiatif PEMERKASA + diharapkan dapat mendukung daya tahan kelompok ini selama PKP berlangsung,” tambahnya.

Wan Junaidi berkata tinjauan yang dilakukan oleh MEDAC yang melibatkan 2,888 pengguna mendapati bahawa PKP mempunyai kesan negatif terhadap kehidupan masyarakat.

“Kumpulan B40 (pendapatan 40% bawah) lebih terkena impak kewangan, sementara kumpulan M40 (pertengahan 40%) dan kumpulan T20 (20% teratas) lebih banyak dipengaruhi oleh masalah sosial,” katanya.

Tinjauan itu juga menunjukkan bahawa pekerja sektor swasta menghadapi risiko lebih tinggi untuk diberhentikan, kata menteri itu.

“Selain itu, lebih daripada 50% kumpulan B40 dan hampir 50% kumpulan M40 menghadapi pengurangan pendapatan antara 10% dan 30%, sementara 30% kumpulan T20 melihat pendapatan mereka berkurang lebih daripada 50% kerana pelaksanaan PKP, ”tambahnya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img