spot_img
spot_img

KKM lulus AstraZeneca dari siam

spot_img

KUALA LUMPUR (4 Jun): Pihak berkuasa kesihatan Malaysia hari ini mengatakan bahawa kelulusan bersyarat telah diberikan untuk vaksin AstraZeneca Covid-19 yang dikeluarkan oleh Siam Bioscience Co Ltd di Thailand.

Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dalam satu kenyataan mengatakan, bekalan vaksin yang diterima dari Thailand diharapkan dapat mempercepat pelaksanaan program vaksinasi nasional Malaysia.

Kerajaan sebelum ini meletakkan vaksin AstraZeneca dalam program pilihan selari setelah laporan kemungkinan ada kaitan dengan pembekuan darah yang sangat jarang berlaku.

- Advertisement -

Tetapi vaksin dibawa kembali ke program imunisasi nasional minggu lalu setelah beratus-ratus ribu orang berebut untuk mendapatkan suntikan.

Malaysia telah membeli 12.8 juta dos vaksin AstraZeneca, separuh melalui kemudahan COVAX dan selebihnya terus dari pembuat ubat.

Pengiriman pertama 610,000 dos dari Thailand dijadualkan untuk bulan ini, diikuti oleh 410,000 dos pada bulan Julai dan 1,2 juta dos antara bulan Ogos dan September, kata sumber dari kerajaan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img