spot_img
spot_img

Strategi bantu rakyat perlu lebih dari beri wang semata-mata – PBB

spot_img

Bantuan tunai kerajaan telah memberi kelegaan sedikit kepada keluarga-keluarga miskin di bandar Malaysia yang berjuang untuk bertahan di dalam kepayahan akibat pandemik Covid-19 kini, tetapi kerajaan juga perlu memberi mereka kepastian kewangan yang lebih banyak untuk memastikan masa depan rakyat dan modal insan muda dari golongan miskin terjamin supaya jurang kekayaan tidak melebar.

“Penyelesaian jangka pendek (pemberian wang tunai) yang diberikan kerajaan melalui BPN (Bantuan Prihatin Nasional) dan BPR (Bantuan Prihatin Rakyat) benar-benar kritikal dan maklum balas dari keluarga [yang dibanci] menunjukkan tahap mental yang putus asa [disebabkan] ketidakpastian dan rasa tidak selamat [atas faktor kewangan]. Saya rasa kita harus mencari solusi sebenar sekarang. Kita harus memberikan jaminan keselamatan kewangan jangka panjang kepada mereka ini, ”kata Stephen Barrett, ketua polisi sosial di Unicef ​​Malaysia, pada dialog dalam talian pada 11 Mei berkenaan laporan oleh United Nations Children Fund (Unicef) dan United Nations Population Fund (UNFPA) yang dihasilkan dengan kerjasama syarikat penyelidikan dasar awam DM Analytics.

- Advertisement -

Mengulas penemuan dalam laporan itu, Barrett mengatakan banyak wakil isi rumah yang tinggal di flat Projek Perumahan Rakyat (PPR) Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang dibancii pada Februari dan Mac tahun ini prihatin terhadap masa depan mereka dan telah menyatakan keperluan yang kuat untuk bantuan kewangan yang berterusan, berkala dan boleh dipercayai. Dia menambahkan bahawa bantuan yang berulang membuatkan mereka tetap tertunggu-tunggu tetapi ia tidak memberikan keselamatan kewangan dan kesihatan mental positif pada isi rumah.

“Inisiatif yang ditunjukkan oleh keluarga-keluarga ini [jelas bagi para penyelidik] – mereka telah mempelbagaikan sumber pendapatan mereka, mereka berusaha sebaik mungkin untuk mengatasi masalah ini. Saya rasa mereka hanya memerlukan sokongan tetap dan boleh dipercayai melalui sistem perlindungan sosial arus perdana (bukan pemberian wang tunai yang tidak tetap masanya) dan memberikan strategi untuk mengatasi kesan ekonomi Covid-19 ini. Kita perlu memberi mereka sokongan dari situasi ini, ”katanya.

“Faktor kewangan terhadap kesihatan mental sering dikaji di peringkat antarabangsa. Kami telah melihat kesannya itu terhadap kesihatan mental di sini Malaysia kini. Apabila berkaitan dengan kanak-kanak, ini termasuk prestasi rendah di sekolah. Kanak-kanak tidak dapat belajar dengan berkesan di sekolah sekiranya mental mereka terbeban dengan masalah lain dan tidak bertenaga. Kita harus memberikan jaminan kepada keluarga-keluarga ini, ”jelas Barrett, dengan menekankan betapa beratnya bebanan mental yang dihadapi oleh golongan berpendapatan rendah setelah lebih dari satu tahun menghadapi kesusahan yang disebabkan oleh Covid-19.

- Advertisement -

Dia mengatakan negara-negara yang mempunyai program perlindungan sosial yang paling berjaya dan negara-negara yang mengurangkan kemiskinan kanak-kanak dengan berkesan tidak menggunakan kaedah memberikan wang tunai sebagai satu amalan tetapi menggunakan strategi pelaburan jangka masa panjang kepada keluarga dan anak-anak yang membentuk struktur masyarakat dan masa depan negara.

Menurut laporan itu, sekitar 71% responden percaya mereka akan memerlukan sokongan kewangan yang berterusan selama enam bulan, dan mereka menjelaskan untuk mempunyai “elaun bulanan”.

Bantuan sosial langsung dari kerajaan kini merangkumi 11% dari keseluruhan pendapatan isi rumah, meningkat hingga 19% di antara isi rumah yang diketuai wanita (ibu tunggal) dan 36% isi rumah yang diketuai oleh orang kurang upaya. Hampir 40% responden masih perlu menggunakan simpanan mereka untuk mengatasi pengurangan pendapatan, walaupun satu dari tiga ketua isi rumah dan empat dari 10 ketua keluarga isi rumah bergantung kepada bantuan kerajaan untuk menangani masalah kewangan. Hampir separuh (47%) ibu bapa yang dibanci mengatakan bahawa keadaan mental anak-anak mereka terjejas oleh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sementara dua pertiga (65%) memberitahu para penyelidik bahawa mereka memerlukan nasihat ibu bapa. Sebanyak 44% terus bimbang tentang pendidikan anak-anak mereka dan apakah mereka dapat memperoleh cukup pendapatan untuk menyediakan rezeki bagi keluarga.

Dr Muhammed Abdul Khalid, pengarah urusan DM Analytics, bersetuju bahawa penggubal dasar kerajaan perlu melakukan pemberian wang tunai secara berkala dan masa yang ditetapkan serta memastikan keadaan kewangan, pendidikan dan kesihatan rakyat bertambah baik, dari segi pemakanan dan strategi untuk membolehkan orang miskin naik ke tangga sosial yang lebih baik. Jika tidak, dalam jangka masa panjang, kita akan mempunyai masyarakat yang tidak seimbang kerana faktor pendidikan adalah kunci untuk mengubah nasib dan masa depan seseorang. Kita akan kehilangan sebahagian besar modal insan, sesuatu yang tidak mampu kita gagal terutamanya dalam masyarakat berbilang kaum seperti Malaysia. ”

“Dalam kajian ini, kami mengesan bagaimana para penerima bantuan ini menghabiskan tunai yang mereka terima, dan majoritinya menggunakan untuk dua perkara: perbelanjaan rumah tangga – kebanyakannya untuk makanan – dan pendidikan anak-anak mereka. Tiada penyalahgunaan yang meluas. Beri mereka wang tunai; mereka tahu cara menggunakannya dengan sebaiknya. Ini juga baik untuk ekonomi – kecenderungan perbelanjaan mereka yang sangat tinggi, ini meningkatkan ekonomi sektor swasta. Marilah kita berhenti mempercayai bahawa kita tahu apa yang terbaik untuk mereka; kita tidak. Mereka lebih tahu, ”kata Muhammed kepada The Edge.

“Kami mendapati bahawa mereka bekerja lebih keras berbanding dengan rata-rata rakyat Malaysia, dan majoriti dari mereka mempunyai kurang dari tiga anak. Mereka ada daya tahan, prihatin dan bertanggungjawab, ”tambahnya, menghilangkan anggapan bahawa golongan miskin bandar tidak bekerja keras atau mempunyai terlalu banyak anak.

Dia terus menekankan pentingnya memberi anak-anak dengan makanan seimbang dan pemakanan yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan otak.

Sememangnya, tinjauan mendapati bahawa orang yang tinggal di PPR telah mengurangkan wang untuk makanan sebanyak 9% pada bulan Mac tahun ini dibandingkan dengan masa pra-pandemik (2019) dan para penyelidik menyatakan bahawa “ada di kalangan responden bahawa harga makanan telah meningkat, mempengaruhi daya beli mereka ”. Walaupun tinjauan ini tidak menyatakan sama ada penduduk PPR masih makan banyak mi segera dan telur, sumber protein termurah, seorang ibu tunggal yang bekerja sendiri berusia 41 tahun yang dikenali sebagai “Cik S” dipetik mengatakan dalam laporan: “Kami hanya mampu membeli sayur-sayuran yang murah. Kemudian jika kita mempunyai wang tambahan, kita beli buah-buahan. ”

Muhammed juga meminta para pendidik digital untuk memaksimumkan jangkauan TV dalam mendidik anak-anak di rumah tangga yang berpendapatan rendah. “Enam puluh peratus mengatakan [TV Pendidikan] berfungsi; hanya 40% mengatakan bahawa mereka mempunyai masalah [memahami] kandungannya. Mengoptimumkan TV sehingga kita dapat menyelesaikan masalah akses internet dan komputer riba [dan peranti] adalah antara penyelesaian yang lebih cepat untuk beberapa masalah yang mereka hadapi [dalam mendidik anak mereka jauh dari sekolah]. ”

Barrett mengatakan ada keperluan untuk memberi motivasi kepada masyarakat dan pihak swasta untuk meminimumkan risiko putus asa yang kekal akibat pandemik Covid-19. “Ketika kami memulakan kajian ini [pada awal tahun 2020,] tidak ada yang dijangka tentang PKP 3.0 pada tahun 2021. Dengan kadar keraguan vaksin yang ditunjukkan oleh kajian ini, kita jelas masih samar-samar bila akan selesai wabak ini.

“Kita perlu ubah strategi dan menyuntikkannya ke dalam proses perancangan jangka panjang untuk mulai menangani perkara-perkara seperti kesihatan mental, pemakanan dan pendidikan dengan lebih maju dan sistematik ke depan [kerana kajian ini] memberitahu jika tidak, nampaknya jurang pendapatan yang wujud sebelum krisis (pandemik Covid-19) akan melebar dan potensi manusia dan produktiviti akan hilang. Agensi kerajaan menyedari hal itu dan kami yakin bahawa perkara-perkara ini akan diambil kira dalam Rancangan Malaysia ke-12 serta polisi mengenai kanak-kanak yang sedang dirangka.

Sebanyak 500 ketua isi rumah dari 56 flat PPR di Kuala Lumpur ditemu ramah antara 26 Februari dan 12 Mac tahun ini untuk bahagian sosio-ekonomi. Tinjauan ini ditujukan kepada 25,096 isi rumah di flat kos rendah di bawah DBKL dengan ketua isi rumah berumur 30 tahun ke atas.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img