spot_img
spot_img

Masanya untuk menghapuskan hak paten untuk kajian bagi kesihatan global

spot_img

KUALA LUMPUR (20 Mei): Asia harus menyuarakan supaya pembukaan perlindungan hak paten untuk menghasilkan versi generik ubat dan vaksin penyelamat nyawa yang lebih murah untuk penyakit kritikal, dari Covid-19 hingga HIV / AIDS dibolehkan, kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menyambut hasrat Presiden AS, Joe Biden, yang menyatakan niat untuk menyokong membolehkan sementara perlindungan harta intelek (IP) untuk vaksin Covid-19, beliau mengatakan bahawa ini harus memberi jalan kepada perubahan total sistem paten farmasi.

“Membuka sedikit sahaja proses hak paten tidak cukup. Kita wajib memperoleh sepenuhnya,” katanya dalam ucapan video kepada persidangan Nikkei Future of Asia di Tokyo hari ini.

- Advertisement -

Muhyiddin mengatakan berdasarkan perlembagaanPBB Artikel 25 (1) Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat, sudah tiba masanya inovasi ini, termasuk ubat-ubatan, vaksin dan alat perubatan, dibawa keluar dari bidang hak-hak paten individu dan untuk menjadi hak harta global terus dilaksanakan.

Agar Asia dapat mencegah dan memerangi wabak secara efektif, kata beliau, ia harus beralih dari pendekatan nasionalisme semata-mata ke perkhidmatan kesihatan kepada pelaburan dalam kesihatan sebagai kebaikan awam global.

“Merawat infrastruktur kesihatan sebagai kebaikan keseluruhan manusia global akan bererti bagi negara-negara Asia secara keseluruhan, sama seperti pentingnya pendidikan, keselamatan dan alam sekitar mereka – pada hakikatnya, sebagai bahagian penting masyarakat global yang disokong oleh pelaburan kolektif, untuk manfaat semua, ”katanya.

- Advertisement -

Menekankan bahawa jangkitan Covid-19 harus dihentikan secepat mungkin untuk mencegah varian mutasi yang menjadikan vaksin sekarang tidak berkesan, perdana menteri, bagaimanapun, menyatakan bahawa ada rintangan dan halangan yang masih perlu diatasi.

“Sebagai contoh, 27 negara terkaya memiliki 35.5% vaksin, walaupun hanya meliputi 10.5% dari populasi dunia. Negara-negara ini mempunyai lebih dari cukup dos vaksin untuk mengimunisasi rakyat di luar populasi mereka sendiri, ”kata Muhyiddin.

Muhyiddin mengatakan 20% atau 252 juta daripada 1.23 bilion dos yang diberikan di 174 negara setakat ini diambil oleh AS sahaja.

Dari segi pengeluaran, katanya, China dan India telah mengeksport sekitar 200 juta dan 66 juta dos vaksin, sekitar 48% dan 34% dari jumlah pengeluaran masing-masing.

“Sebagai perbandingan, AS dan UK hanya mengeksport tiga suku dari dos vaksin mereka atau hanya 1,1% dan 4% dari jumlah pengeluaran masing-masing,” katanya.

Muhyiddin juga mengatakan kegagalan kepemimpinan global untuk menangani wabak Covid-19 adalah disebabkan oleh bias manusia seperti perkauman, persaingan yang tidak sihat dan pemikiran jangka pendek.

“Sudah tentu, adalah tidak realistik untuk mengharapkan negara-negara yang tidak mampu bersaing atau mereka tidak membina untuk kepentingan diri sendiri, tetapi kita juga harus sedar bahawa kemenangan jangka panjang tidak selalu bermaksud mendorong negara anda sebagai negara maju, ke depan sepanjang masa.

“Tentunya, seseorang berpendapat bahawa, di dunia pasca-Covid-19, negara-negara yang paling dermawan, yang membina jambatan, meruntuhkan tembok pemisah, menyatukan jiran-jiran mereka daripada mengusir mereka, itulah yang akan berjaya,” beliau menambah.

Beliau juga mengatakan bahawa kejayaan juga bergantung kepada institusi di rantau Asia, adakah dapat memperkuat diri dengan mekanisme pengurusan konflik yang lebih kuat dan bergerak menuju pandangan yang jelas mengenai kedaulatan negara.

Beliau mengatakan dengan menunjukkan kemampuan untuk bersama-sama memimpin dengan negara-negara yang ketinggalan di rantau ini dalam menguruskan konflik keamanan dan ekonominya, kekuatan-kekuatan yang muncul di Asia akan mempunyai kredibiliti dan kepercayaan global, serta dapat memberi sumbangan besar kepada dunia dari segi kestabilan dan kekuatan pentadbiran.

Muhyiddin berkata, Malaysia juga menjanjikan usaha terbaiknya untuk memerangi penderitaan wabak, menghapuskan rantai kemiskinan dan untuk membebaskan manusia yang ditimpa kezaliman.

“Kita harus menolong dengan segala cara yang kita mampu kerana kita ingin berdagang dengan mereka dan bukan kerana kita ingin memperluas pengaruh geopolitik kita. Ia juga kerana itu adalah tindakan bermoral yang tepat untuk dilakukan,” katanya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img