spot_img
spot_img

Pengasas TikTok letak jawatan sebagai CEO

spot_img

(20 Mei): Zhang Yiming, pengasas bersama pemilik TikTok ByteDance, memberitahu pekerja syarikat teknologi gergasi China itu dalam memo bahawa dia akan meletak jawatan sebagai ketua eksekutif dan digantikan oleh pengasas bersama Rubo Liang, menurut sumber syarikat itu pada hari Khamis.

Langkah itu, yang pertama kali dilaporkan oleh Reuters, merupakan rombakan korporat terbesar di ByteDance sejak dilancarkan pada tahun 2012. Syarikat ini berkembang menjadi kekuatan media sosial yang dominan di China dan menjadikan TikTok, aplikasi video pendek yang popular di kalangan remaja, menjadi sensasi global.

Zhang menulis dalam memo itu bahawa Liang, yang peranan terakhirnya di ByteDance sebagai ketua sumber manusia, telah menjadi “rakan kongsi yang tidak ternilai”, memajukan teknologi syarikat dan mengurus tenaga pekerja. Dia menambah bahawa dia akan bekerjasama dengan Liang selama enam bulan ke depan untuk memastikan peralihan itu lancar.

- Advertisement -

Zhang menulis dalam memo itu bahawa dia menyimpulkan setelah beberapa bulan menimbangkan bahawa dia akan memberi tumpuan yang lebih besar pada inisiatif jangka panjang ByteDance jika dia beralih dari peranan CEO.

“Sebenarnya, saya kekurangan beberapa kemahiran untuk menjadi pengurus yang ideal. Saya lebih berminat untuk menganalisis prinsip organisasi dan pasaran, dan memanfaatkan teori-teori ini untuk mengurangkan kerja pengurusan, dan tidak menguruskan orang,” tulis Zhang.

“Saya tidak terlalu sosial, lebih suka aktiviti bersendirian seperti dalam talian, membaca, mendengar muzik, dan memikirkan apa yang mungkin di masa hadapan,” tambahnya.

- Advertisement -

Keputusan Zhang untuk meletak jawatan datang kurang dari sebulan setelah ByteDance menunjuk ketua pegawai kewangannya Shouzi Chew sebagai CEO TikTok.

TikTok berusaha untuk menjauhkan diri dari Beijing setelah Amerika Syarikat membangkitkan kebimbangan keselamatan nasional terhadap keselamatan data peribadi yang dikendalikannya.

Pentadbiran bekas presiden A.S. Donald Trump berusaha untuk memaksa ByteDance melepaskan kawalan aplikasi tersebut. Rancangan A.S. untuk menjual operasi Amerika TikTok kepada sebuah konsortium yang merangkumi Oracle Corp dan Walmart Inc., namun ByteDance telah melancarkan maklum balas undang-undang dan ia berjaya.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img