spot_img
spot_img

Bersatu Johor yakin walaupun tidak bekerjasama dengan UMNO

spot_img

JOHOR BARU, 5 Mei – Parti Pribumi Bersatu Johor (Bersatu) yakin bahawa ia tidak akan bekerjasama dengan Umno di negeri itu pada pilihan raya akan datang, berikutan ketegangan berterusan antara kedua-dua parti Melayu itu.

Setiausahanya Datuk Dr Sahruddin Jamal mengatakan bahawa parti itu akan bertanding kerusi dengan kerjasama parti Islam PAS dan Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), dua rakan rasmi dalam gabungan Perikatan Nasional (PN).

Dia menunjukkan bahawa sebelum ini, Bersatu telah memberi peluang kepada Umno dalam banyak kesempatan untuk mereka bergabung di peringkat nasional dan negeri.

- Advertisement -

“Kami (Bersatu) selalu terbuka untuk perbincangan, tetapi usaha kami dengan Umno tidak ada tempat setelah ditipu oleh mereka.

“Sebenarnya, Umno juga selalu mengutuk dan menyerang Bersatu,” kata Dr Sahruddin selepas majlis berbuka puasa Johor Bersatu dengan media di Holiday Villa Hotel di sini malam tadi.

Turut hadir adalah Timbalan Ketua Johor Bersatu Senator Md Nasir Hashim dan pegawai-pegawai lain dari parti itu.

- Advertisement -

Dr Sahruddin, yang juga setiausaha PN negeri, mengulas mengenai hubungan Bersatu dengan Umno di Johor dan rancangan parti itu untuk pilihan raya umum ke-15 (PRU15).

Dengan barisan terkini, mantan menteri besar Johor itu berkata, Bersatu negeri yakin untuk bekerjasama dengan PAS dan Gerakan di bawah PN buat masa ini.

“Bagi Johor, ketiga-tiga parti ini telah saling bersetuju dan bersedia untuk bertanding di bawah PN tanpa Umno,” katanya, sambil menambah bahawa ini adalah senario sekarang selagi Umno terus memusuhi Bersatu.

Mengenai pembahagian kerusi di antara tiga parti PN, Dr Sahruddin berkata, pecahan dan angka PRU15 belum dapat dipastikan.

Katanya, keputusan parti mana yang akan bertanding di kerusi yang ada di Johor hanya akan dibuat setelah pertimbangan oleh pemimpin parti masing-masing.

“Namun, keputusan akhir akan dibuat oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga presiden Bersatu dan juga ketua parti itu di Johor,” kata Dr Sahruddin yang juga ADUN Bukit Kepong.

Kenyataan Dr Sahruddin nampaknya menunjukkan perpecahan lebih lanjut dalam hubungan antara Bersatu dan Umno, yang dikatakan oleh UMNO bahawa pada akhir Mac akan dihentikan menjelang PRU15.

Sebelum ini, Bersatu telah berusaha untuk memperluas kerjasama dengan Umno, sementara PAS berusaha meyakinkan nasionalis Melayu untuk kembali ke PN demi kepentingan perpaduan umat Islam.

Pada masa ini, Umno secara nominal mendukung gabungan PN yang berkuasa tetapi bukan komponennya, dan parti itu telah menunjukkan tanda-tanda untuk menentang Bersatu sebaik sahaja pilihan raya diadakan.

Johor mempunyai 56 kerusi di DUN: masing-masing Umno dan DAP masing-masing 14, diikuti Bersatu (12), Parti Amanah Negara (Amanah) (sembilan), PKR (empat), MIC (dua) dan PAS (satu).

Kerajaan PN Johor, yang dipimpin oleh Datuk Hasni Mohammad, mempunyai majoriti tipis hanya 29 kerusi berbanding 27 kerusi di blok Pakatan Harapan (PH) Pembangkang.

BEN TAN Malay Mail

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img