spot_img
spot_img

Orang muda kini berbelanja 40% melebihi pendapatan mereka

spot_img

KUALA LUMPUR (9 Mac): 40% golongan milenia berbelanja melebihi kemampuan mereka, kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz.

Katanya, menurut Bank Negara Malaysia, 47% belia Malaysia mempunyai hutang kad kredit yang tinggi.

“Oleh itu, fikirkanlah dengan teliti tentang apa yang perlu dan utamakan pembelian anda, sama ada pakaian baru atau telefon baru, atau, seperti apa yang diinginkan oleh anak saudara saya,  iaitu PS5, dan anda akan dapati bahawa setiap ringgit akan semakin berkurang dalam simpanan anda.

- Advertisement -

“Warren Buffett terkenal, ‘jangan simpan apa yang baki dari perbelanjaan anda, tetapi belanjakan apa yang baki selepas menabung’. Dengan kata lain, menyimpan dahulu dan gunakan kekuatan gandaan dari nilai simpanan itu untuk keuntungan anda,” katanya di Majlis Kembara Bijak Wang, memberi penyampaian hadiah 2020 (KBW 2020) hari ini.

Tengku Zafrul berkata, sebagai contoh, jika seorang lelaki berusia dua puluh tahun ingin mempunyai simpanan jutaan ringgit apabila dia berusia 60 tahun, dengan andaian pulangan tahunan sebanyak 6%, dia perlu menabung sekitar 500 ringgit sebulan .

Katanya, menurut Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), 50% anggota KWSP mempunyai kurang dari RM200,000 dalam akaun mereka – lebih rendah daripada purata RM240,000 yang harus dimiliki oleh ahli dalam simpanan asas, ketika mereka mencapai usia 55 tahun.

- Advertisement -

Tengku Zafrul juga menyatakan bahawa 50% pencarum akan menghabiskan simpanan mereka dalam masa lima tahun selepas bersara.

“Namun, dengan munculnya ekonomi baru seperti Grab, Foodpanda dan Shopee, kita memiliki banyak peluang dan pilihan untuk mendapatkan sumber pendapatan alternatif untuk meningkatkan simpanan.

“Sehubungan itu, saya sangat gembira melihat banyak rakyat Malaysia menyahut cabaran untuk memulakan perniagaan mereka sendiri,” tambahnya.

Beliau juga menasihati rakyat Malaysia untuk memperkuat kemahiran celik kewangan mereka, baik untuk mengembangkan kekayaan mereka melalui pelaburan atau melindungi kekayaan mereka melalui insurans atau takaful.

“Melalui acara seperti ini, KBW 2020, matlamat meningkatkan kesejahteraan kewangan rakyat Malaysia akan menjadi kenyataan sejajar dengan Strategi Nasional Malaysia untuk Literasi Kewangan,” kata Tengku Zafrul.

Katanya, meningkatkan tahap celik kewangan adalah komitmen jangka panjang yang memerlukan usaha dan sokongan berterusan dari banyak pihak.

KBW 2020 adalah program yang melibatkan 5,600 pelajar dari lebih 20 institusi pengajian tinggi dan 22 kampus UiTM di seluruh negara, yang dianjurkan bersama oleh Agensi Kaunseling Kredit dan Pengurusan Hutang (AKPK), HSBC Malaysia dan Universiti Sains Malaysia.

Program yang dimulakan pada bulan November tahun lalu, bertujuan untuk meningkatkan kesedaran kewangan para peserta, mendorong tabiat kewangan yang sihat dan memastikan mereka menjadi lebih berdaya tahan, mudah menyesuaikan diri dan bersedia secara kewangan untuk menghadapi cabaran hidup, antara lain.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img