spot_img
spot_img

Awantec, dulu Prestariang harap masa depan cerah bersama Google Cloud

spot_img

AWANBIRU Technology Bhd, yang sebelumnya dikenali sebagai Prestariang Bhd, mengharapkan masa depan yang lebih cerah setelah melalui kesukaran sejak dua tahun kebelakangan ini dengan kehilangan kontrak Sistem Kawalan Imigresen Nasional (SKIN) yang sangat diidamkan pada akhir 2018 lalu.

Kini, syarikat kumpulan pembangunan teknologi itu telah berjaya menemui jalan pertumbuhan baru melalui kerjasama dengan Google Cloud untuk menyediakan perkhidmatan data berasaskan awan kepada agensi sektor awam Malaysia.

Dalam wawancara eksklusif dengan The Edge minggu lalu, presiden dan CEO Awantec Dr Abu Hasan Ismail mengatakan bahawa perkongsian dengan Google Cloud adalah langkah ke depan untuk kumpulan itu dari perjanjian sebelumnya dengan Microsoft.

- Advertisement -

“Kerjasama ini membolehkan kami untuk menyediakan perkhidmatan berasaskan awan (cloud) kepada pelanggan kami sebagai Perkhidmatan, Infrastruktur, juga sebagai Perisian dan apa sahaja dalam bidang kami. Ikatan kami sebelumnya dengan Microsoft hanya untuk perjanjian perlesenan induk (MLA).

“Sebagai MSP (rakan perkhidmatan sah), kami bertanggungjawab untuk menyediakan rangkaian modul lengkap yang tersedia oleh Google Cloud dan menyediakannya dalam platform bersepadu kepada agensi kerajaan. Kami juga bertanggungjawab untuk mendorong penggunaan semasa cloud ini ke pelbagai platform, ”kata Hasan.

Anak syarikat Awantec, Prestariang Systems Sdn Bhd, akan menjadi MSP untuk Google Cloud. Ia akan mengambil bahagian dalam tender yang dikeluarkan oleh agensi kerajaan untuk transformasi infrastruktur data mereka.

- Advertisement -

Yang jelas, Google Cloud bukan satu-satunya syarikat yang dilantik oleh kerajaan untuk transformasi data digital dan infrastrukturnya ke platform berasaskan awan. Syarikat lain yang dilantik adalah Microsoft, Amazon Web Services (AWS) dan Telekom Malaysia Bhd.

MSP Microsoft adalah Enfrasys Solutions Sdn Bhd, sementara Cloud Connect Sdn Bhd adalah MSP untuk AWS.

Potensi pasaran untuk mengubah infrastruktur dan data IT sektor awam menjadi teknologi berasaskan awan sangat besar. Walaupun tidak ada angka rasmi, penganalisis industri telah menunjukkan potensi perbelanjaan kerajaan sebanyak RM6 bilion setahun.

Lebih-lebih lagi, kerajaan baru-baru ini melancarkan Pelan Pembangunan Ekonomi Digital Malaysia (MyDIGITAL) untuk mengubah negara menjadi negara berpendapatan tinggi yang didorong secara digital dan menjadi pemimpin serantau dalam ekonomi digital.

Sebagai sebahagian daripada rangka tindakan MyDIGITAL, kerajaan telah berjanji untuk menyimpan 80% datanya di platform cloud pada tahun 2022, selain berusaha untuk mendapatkan perkhidmatan awam yang celik digital. Kerajaan juga berhasrat untuk menjalankan 80% perkhidmatan end-to-end nya secara dalam talian.

“Bersama dengan Google Cloud utama dan kerajaan kita, kami akan bekerjasama untuk mendorong perubahan dalam kerajaan, dari atas ke bawah, membantu mereka memahami bagaimana teknologi awan dapat memudahkan dalam perolehan dan perkhidmatan kerajaan,” kata Hasan .

Harga saham Awantec telah berada di keadaan naik turun sejak satu tahun yang lalu, kerana kehilangan kontrak SKIN dan MLA dengan Microsoft, kerugian kewangan dan penstrukturan hutang yang harus dilakukannya.

Walau bagaimanapun, saham telah berada di arah kenaikan sejak 3 Nov 2020, meningkat 181% dan ditutup pada RM1.04 pada hari Khamis lalu. Ini memberi Awantec nilai pasaran RM738 juta dan 5.23 kali ganda aset bersih sesaham.

Kumpulan ini menunjukkan tanda-tanda perubahan, walaupun masih pada peringkat awal. Pada suku kedua yang berakhir pada 31 Disember 2020 (2QFY2021), Awantec melaporkan keuntungan bersih sebanyak RM11.2 juta, disebabkan oleh keuntungan sekali daripada penjualan Prestariang Education Sdn Bhd.

Dengan hilangnya keuntungan sekali gus, kerugian penurunan nilai pada loji, hartanah dan peralatan, dan kerugian rosot nilai atas perdagangan dan penghutang lain, kerugian bersih teras Awantec meningkat kepada RM881,000 pada suku tersebut daripada RM75,000 pada suku sebelumnya.

Walaupun begitu, pendapatan suku tahunannya meningkat kepada RM38.1 juta pada 2QFY2021, daripada RM35.5 juta pada suku sebelumnya dan RM31.3 juta pada 2QFY2020.

Kumpulan itu mengatakan telah membuat kemajuan besar dalam rancangan rasionalisasi, yang menghasilkan posisi tunai yang kuat yang akan memberikan ketahanan yang diperlukan untuk membangun kembali pangkalan pendapatannya dengan rakan kongsi baru, rangkaian produk dan perkhidmatan pada suku yang akan datang.

Kedudukan kewangannya diperkuat dengan selesainya penempatan saham dan terbitan hak swasta pada 30 November tahun lalu, yang mengumpulkan hasil tunai kasar sebanyak RM63.22 juta.

Penyusunan semula ini mengakibatkan tunai dan baki bank Awantec meningkat kepada RM69.13 juta pada akhir Disember 2020 daripada RM12.55 juta pada akhir September 2020, sementara pinjaman jangka pendeknya dikurangkan kepada RM26 juta daripada RM42.6 juta lebih tempoh yang sama.

Walaupun begitu, Awantec memberi amaran bahawa pendapatannya dijangka menguncup dalam waktu terdekat setelah keluar dari Rangkaian Rakan Microsoft. Ini kerana pendapatan dari perjanjian rakan saluran Microsoft masing-masing membentuk 91% dan 93% dari pendapatan Awantec pada FY6 / 2020 dan 1QFY2021.

Penganalisis CGS-CIMB Research, Mohd Shanaz Noor Azam menyatakan dalam laporan 25 Februari bahawa penghentian MLA menimbulkan risiko penurunan yang signifikan terhadap pendapatan Awantec melebihi 2HFY2021F.

Walaupun begitu, dia menunjukkan bahawa Awantec adalah proksi yang menarik untuk inisiatif MyDIGITAL. Namun, dia melihat sumbangan pendapatan minimum dalam masa terdekat kerana belum ada nilai kontrak khusus dari pelantikannya sebagai MSP untuk migrasi awan kerajaan.

“Kami mengulangi penarafan ‘kurangkan’ pada saham, dengan harga sasaran 60 sen yang lebih tinggi kerana kami menilai penilaian kami ke 2.7 kali lebih tinggi dari tahun ke tahun nilai harga ke buku, +1 sisihan piawai dari purata sejarah dua tahun P / BV berganda (berbanding 1.9 kali sebelumnya), kerana kami fikir kumpulan itu dapat memanfaatkan inisiatif MyDIGITAL, ”kata Shanaz dalam laporan itu.

Kes Saman SKIN tidak akan membahayakan untuk dapat kontrak kerajaan

Awantec telah mengemukakan tuntutan ke atas kerajaan yang telah menghentikan kontrak secara unilateral perjanjian konsesi SKIN (CA) bernilai RM3.5 bilion oleh Kementerian Dalam Negeri pada tahun 2018. Menurut Awantec, ia telah menanggung perbelanjaan sebanyak RM231.54 juta antara Ogos 2017 dan Julai 2018.

Kumpulan itu menuntut sebanyak RM922 juta untuk penamatan kontrak, kerana CA juga telah memasukkan formula untuk mengira pampasan yang perlu dibayar kepada anak syarikat Awantec, Prestariang SKIN Sdn Bhd sekiranya kerajaan menamatkan kontrak.

Konsesi itu merangkumi fasa pembinaan dan penyebaran tiga tahun, dan fasa penyelenggaraan dan operasi teknikal selama 12 tahun. Pembayaran oleh kerajaan kepada Prestariang SKIN akan dimulakan setelah sistem beroperasi sepenuhnya dengan purata pembayaran tahunan RM294.7 juta.

Perbicaraan saman bermula pada 25 Jan.

Ketika ditanya adakah kes itu akan membahayakan peluang Awantec untuk memenangi kontrak kerajaan dalam perkhidmatan migrasi dan pengurusan data awan, Hasan mengatakan tidak, kerana kerajaan akan melihatnya sebagai perkara yang berbeza.

Peluang untuk menjadi MSP Google Cloud juga akan menjadi batu loncatan bagi Awantec untuk mendapatkan lebih banyak pelanggan dari sektor swasta. Ketergantungan kumpulan pada satu pelanggan dan pembekal pada masa lalu menjadi masalah besar.

“Kita harus melakukannya dengan baik di sektor kerajaan terlebih dahulu; kami melabur pada pelanggan untuk memastikan bahawa kami dapat melaksanakannya. Terdapat beberapa di sektor swasta yang bersedia untuk berpindah ke awan.

“Kita perlu menjadi rakan baik Google dan kerajaan. Kami akan melayani sektor kerajaan dan mencari peluang di sektor swasta. Kami sudah bercakap dengan prinsipal kami untuk melihat bagaimana kami dapat merebut peluang di sektor swasta, ”kata Hasan.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img