spot_img
spot_img

Polis pun pening dengan SOP PKP

spot_img

KUALA LUMPUR, 7 Februari – Prosedur operasi standard yang berubah-ubah dari pelbagai perintah kawalan pergerakan telah menyebabkan sebilangan anggota polis keliru mengenai penguatkuasaannya, kata Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (JKDNKA) Bukit Aman, Datuk Seri Abd Rahim Jaafar.

Bercakap kepada Mingguan Mingguan Malaysia, Abd Rahim menganggarkan bahawa sekitar 100,000 anggota polis serta penguat kuasa dari agensi lain mempunyai tafsiran yang berbeza-beza terhadap SOP, yang menyebabkan ketidakpuasan hati rakyat Malaysia mengeluarkan notis kompaun.

“Kami tidak dapat menafikan bahawa apabila setiap orang memiliki pemahaman yang berbeza tentang undang-undang, pasti ada masalah. Kami sedang dalam proses mendidik pegawai kami mengenai SOP semasa PKP ini.

- Advertisement -

“Walaupun dalam komunikasi biasa, ketika kami menyampaikan informasi dari seorang ke seorang, pada saat ia sampai ke individu ke-10, pesanan itu mungkin berbeza. Cuba bayangkan menyampaikan maklumat kepada 100,000 pegawai di seluruh negara; pasti ia ada masalah, ”kata Abd Rahim.

“Kami sedang berusaha memperbaiki keadaan ini tetapi sementara kami sedang melakukannya, SOP baru ditambahkan berdasarkan situasi Covid-19.”

Bagaimanapun, Rahim menambah bahawa pihak berkuasa sekarang lebih mengetahui keadaan itu, yang menurutnya telah menyebabkan pengurangan notis kompaun yang dipersoalkan.

- Advertisement -

“Dulu ada banyak, tetapi sekarang sudah berkurang,” kata Abd Rahim, komen berkenaan jumlah kompaun yang dikeluarkan secara salah.

“Namun, undang-undang yang menyatakan anda tidak boleh keluar kecuali anda mempunyai alasan yang sah masih ada. Oleh itu, mungkin pegawai yang mengeluarkan kompaun merasakan bahawa, oleh undang-undang, dia benar untuk mengeluarkan kompaun.

“Oleh itu pada masa akan datang sebelum mana-mana pihak penguatkuasa keluar bekerja, kami akan memberi penerangan dan memberi maklumat kepada mereka dan setelah kembali dari tugas, kami akan memeriksa kompaun yang mereka keluarkan dan mengesahkan jika memang melanggar SOP,” tambahnya.

Tahun lalu, terdapat klip suara tular seorang lelaki yang mendakwa bapanya didenda RM1,000 kerana gagal mendaftar dengan aplikasi MySejahtera sebelum mengisi pam petrol ke kereta walaupun memakai topeng muka.

Polis kemudian menegaskan bahawa ini betul, tetapi Majlis Keselamatan Negara kemudian menjelaskan bahawa pendaftaran tidak diperlukan sekiranya pelanggan tidak memasuki kedai, tandas atau ruang solat stesen minyak.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img