spot_img
spot_img

Ekonomi negara akan semakin buruk ?

spot_img

KUALA LUMPUR (1 Februari): Prospek ekonomi Malaysia akan bertambah buruk tahun ini dengan pertumbuhan produk domestik kasar (KDNK) pada tahun 2021 merosot kepada 10%, turun daripada 11.5% dari yang dijangkakan sebelumnya.

Fitch Solutions, bahagian penyelidikan Fitch Group, menyebut “sentimen swasta yang disenyapkan”.

“Pekerjaan dan upah cenderung sekali lagi berada di bawah tekanan yang kuat, kali ini dengan ruang lingkup sokongan fiskal yang lebih rendah, memandangkan kewangan kerajaan sudah tegang dan hampir dengan had hutang yang meningkat sebanyak 60% dari KDNK,” katanya.

- Advertisement -

Ia menambahkan bahawa penurunan pertumbuhan KDNK akan memberi kesan negatif terhadap jumlah dana yang ada yang diperlukan untuk memperkuat sistem penjagaan kesihatan Malaysia.

Badan penyelidikan itu menekankan bahawa Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah memberi amaran pada 11 Januari bahawa sistem penjagaan kesihatan negara berada pada tahap maksimum.

Ia mengatakan sejak itu, jumlah kes Covid-19 yang aktif telah meningkat dari 28,554 menjadi 48,150 setakat semalam (31 Jan).

- Advertisement -

Fitch Solutions mengatakan lonjakan kes Covid-19 akan melumpuhkan sistem penjagaan kesihatan Malaysia.

Ia menambahkan bahawa Malaysia sejak itu mulai mengintegrasikan sistem perawatan kesihatan sektor awam dan swasta untuk mengatasi tekanan tersebut.

Fitch Solutions, bersama dengan Fitch Ratings, adalah sebahagian daripada Fitch Group.

Walau bagaimanapun, penyelidikan Fitch Solutions tidak mempengaruhi penilaian Fitch Ratings terhadap penilaian kredit negara.

Pada bulan Disember tahun lalu, Fitch Ratings menurunkan penarafan kredit Malaysia dari “A-” menjadi “BBB +”, menjadikan negara ini lebih mahal untuk membuat sebarang pinjaman.

What’s your Reaction?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

comments

Muat turun applikasi Berita Tular di Apple Store atau Google Play sekarang


Dapatkan informasi terkini di emel anda. Langgan secara percuma.

Terkini

spot_img
spot_img